Volvo Cars rapporterade en försäljning av 49 536 bilar i september, en ökning med 4,5 procent jämfört med samma månad förra året. Efterfrågan på företagets bilar är fortsatt robust, särskilt för dess Recharge-sortiment av heltelektriska och laddhybridbilar.
Företagets Recharge-modeller stod för 31,9 procent av försäljningen förra månaden, och helt eldrivna fordon stod för 12,6 procent av försäljningen.
Produktionen, som hade sett en normaliseringstrend under tidigare månader, fortsatte att påverkas i september av fabriksnedläggningar på grund av Covid-19-utbrott i Kina, såväl som globala störningar i leveranskedjan.
Volvo Cars försäljning för perioden januari-september nådde 428 987 bilar, ned 19,2 procent jämfört med samma period förra året.
Antalet aktiva abonnemang hade i slutet av september ökat med 67 procent jämfört med samma period förra år och under de första nio månaderna 2022 ökade antalet sålda Volvobilar online med 46 procent jämfört med samma period 2021. Tillväxten drevs av kundefterfrågan i kombination med ett breddat utbud på fler marknader.
Försäljningen i Europa för september nådde 19 358 bilar, en ökning med 7 procent jämfört med samma månad förra året. Försäljningen av Recharge-bilar stod för 57,9 procent av den totala försäljningen i regionen under månaden.
Volvo Cars försäljning i USA för månaden nådde 6 627 bilar, en minskning med 29,1 procent jämfört med september förra året, med Recharge-modeller som stod för 17,6 procent av den totala försäljningen.
Kinas försäljning ökade med 53,1 procent i september till 14 845 bilar jämfört med samma månad förra året.
Volvo Cars mest sålda modell för månaden var XC60 med en försäljning av 15 621 bilar (2021: 14 992 enheter), följt av XC40 med 14 497 bilar (2021: 11 986) och XC90 på 7 380 bilar (2021: 8 508 enheter).
Volvo Cars mest sålda modell för månaden var XC60 med en försäljning av 15 621 bilar (2021: 14 992 enheter), följt av XC40 med 14 497 bilar (2021: 11 986) och XC90 på 7 380 bilar (2021: 8 508 enheter).