Volkswagen ökade för sjunde året i rad

2011 blev ett mycket bra år för Volkswagens personbilsförsäljning på den svenska marknaden. Under året inregistrerades 43 483 nya Volkswagen, vilket gör att 2011 blev det tredje bästa året i Volkswagens historia. Och för sjunde året i rad ökade märket sin marknadsandel.

Volkswagen fortsätter att utvecklas bra på den svenska bilmarknaden. Under 2011, som blev ett bra bilår totalt sett i Sverige, stärkte märket sina positioner ordentligt.

Försäljningen ökade kraftigt, med 21,8 procent, och under året inregistrerades totalt 43 483 Volkswagen-bilar på den svenska marknaden (år 2010: 35 699 bilar). Det gör att 2011 blev det tredje bästa året för Volkswagen i Sverige. Under toppåret 1965 inregistrerades 47 028 Volkswagen-bilar.

Samtidigt fortsatte Volkswagen att ta allt större del av den svenska bilmarknaden. Under 2011 blev marknadsandelen 14,3 procent (12,3 procent 2010). Det innebär att 2011 blev det sjunde året i rad med ökade marknadsandelar. 2004 hade Volkswagen 8 procent av den svenska marknaden, och har därefter tagit andelar för varje år.