LNG-fartyg står i kö och väntar utanför Spanien

Hamnen i Cadiz med LNG-terminalen. Foto: PuertoCadiz

Fartyg som har kommit till Europa med flytande naturgas blir inte av med sin last och rädslan är nu stor att gasen hamnar någon annanstans.

- Dussintals LNG-fartyg cirkulerar utanför den spanska kusten, oförmögna att bli av med sin last, skriver bland annat Reuters.

Fartygen har problem med att omvandla den flytande gasen till gas som måste in i de europeiska gasledningarna, eftersom kapaciteten i de spanska hamnarna inte är tillräckligt hög.

Enligt Reuters finns det för närvarande mer än 35 fartyg utanför Spanien och driver runt i Medelhavet, varav åtta bara ligger förankrade utanför bukten vid Cadiz.

Bara sex platser

Vid skrivande stund kan Spanien bara erbjuda sex platser vid sina så kallade återförgasningsterminaler, som kommer att omvandla den flytande gasen, sa en källa till Reuters. Det finns plats för mindre än en femtedel av fartygen som väntar på att lossa sin last.

Sent på måndagen utfärdade Spaniens nationella gasnätsoperatör, Enagas, ett uttalande med titeln "Declaration of Extraordinary Operational Situation".

I uttalandet konstaterades att nätoperatören kan bli tvungen att avslå lossning av LNG på grund av kapacitetsbrist vid terminalerna.

Största återförgasningskapaciteten

Enagas skrev också att det trånga läget vid gasterminalerna väntas pågå åtminstone fram till första veckan i november.

Spanien har den största återförgasningskapaciteten i EU och landet kan ta emot 33 procent av all LNG och har 44 procent av den europeiska LNG-lagringskapaciteten.

En icke namngiven källa sa till Reuters att LNG-fartyg också ligger för ankar nära andra europeiska länder, vilket kan innebära att ännu fler fartyg får problem med att bli av med sin last.

-Lagernivåerna inom LNG-sjöfarten är på sin högsta nivå med drygt 2,5 miljoner ton, säger Oystein Kalleklev, vd för rederiet Flex LNG till nyhetsbyrån.

Flaskhalsen

Möjligheten att bli av med gasen blir värre på grund av lägre industriell efterfrågan, eftersom den europeiska ekonomin bromsar in för tillfället och eftersom vädret i Spanien för närvarande är varmare än normalt och därför används mindre gas.

Samtidigt förklarar Alex Froley, LNG-analytiker på företaget Icis, som bland annat arbetar med att knyta samman energimarknaderna, att priserna väntas stiga mot vintern. Det innebär att en del fartyg väntar med att sälja för att senare kunna få in mer pengar. Det kostar att ligga offshore.

I måndags valde Kina att tillfälligt stoppa sin LNG-försäljning utomlands. Analytiker tror att detta kan innebära att fler LNG-fartyg väljer att åka till Asien i stället för Europa.