Färre hushåll tror på fallande bopriser

Tomas Oneborg/SvD/TT: 55 procent av hushållen tror på fallande priser på bostadsmarknaden det kommande året. Arkivbild.

Andelen hushåll som tror på fallande priser på bostadsmarknaden det kommande året uppgår till 55 procent. Det är en minskning med tre procentenheter jämfört med förra månaden, visar SEB:s boprisindikator.

"För tredje månaden i rad justerar hushållen upp sina boprisförväntningar något, vilket kan tolkas som en långsam återhämtning. Historiskt sett har liknande nedgångar i Boprisindikatorn inte varat längre än sex månader innan det vänt upp igen. I andra vågskålen finns dock både inflationen och ränteuppgångarna som ännu inte toppat och som indikerar att förväntningarna kan vända ner igen", säger SEB:s privatekonom Américo Fernández i ett pressmeddelande.

22 procent av hushållen tror på stigande priser, en minskning med en procentenhet från förra månaden.

I genomsnitt väntar de tillfrågade sig att Riksbanken höjer styrräntan till 2,45 procent om ett år. Något färre än tidigare planerar att binda sina boräntor inom den kommande tremånadersperioden, enligt boprisindikatorn.