Echandia har valts ut som leverantör av batterisystem för två helelektrifierade fartyg till Danska Molslinjen. De två färjorna ska trafikera Alslinjen och Samsølinjen med start 2024. Batterisystemen kommer att ha en total kapacitet på cirka sju MWh.
Färjorna är designade av OSK-ShipTech för Molslinjen och kommer att byggas av Cemre Shipyard för leverans 2024. Echandias system valdes ut baserat på en låg total ägandekostnad i kombination med starka säkerhetsfunktioner och låg vikt.
Echandias batterisystem har en hög nyttjandegrad av den installerade kapaciteten, som resulterar i en total systemstorlek och vikt som få konkurrerande system kan matcha. Samtidigt ger detta också totalt sett ett betydligt lägre koldioxidavtryck.
– Den låga totalkostnaden över livstiden i kombination med produkternas höga säkerhetsnivå och låga vikt var nyckelfaktorer för valet av Echandia som batterileverantör. Att välja ett system med längre livslängd är dessutom fullt logiskt ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Ole Berg-Hansen, Chefsingenjör Molslinjen.
Echandia har tidigare framgångsrikt levererat batterisystem till bogserbåtsmarknaden och mindre passagerarfärjor, som till exempel de i Köpenhamn och i Kochi, Indien. Kontraktet för Molslinjens nya färjor utgör en viktig etablering för Echandia i segmentet för större RoRo- och RoPax-färjor.
– För Echandia är detta ännu ett genombrott. Molslinjen visar vägen och vi tror att många andra operatörer kommer att följa deras exempel i framtiden. För oss innebär affären ett steg mot att leverera större passagerarfärjor där vikt, totalkostnad och säkerhet är viktiga aspekter, säger Fredrik Hellström, vd Echandia.
De nya fartygen kommer att ha en kapacitet på 600 passagerare och 188 bilar samt en total längd på 116,8 meter. Fartygen är förberedda för autonom segling mellan hamnar, med automatisk dockning och laddning vid kaj. Energilagret på 3,1 MWh respektive 3,8 MWh kommer att vara fulladdat på 20– 25 minuter.