Oväntat stark jobbsiffra skakar marknaden

Julio Cortez/AP/TT: Nya jobbsiffror från USA. Arkivbild.

Oväntat många nya jobb, högre löner och en stabil arbetslöshet i USA är egentligen goda nyheter. Men med inflationen på högvarv och knappt två veckor inför nästa räntebesked från USA:s centralbank Federal Reserve (Fed) skrämmer siffrorna många investerare.

Kan bli extra räntehöjning

Den oväntat starka utvecklingen på arbetsmarknaden i USA ses av många som ett tecken på att de kraftiga räntehöjningar USA:s centralbank Federal Reserve (Fed) har gjort i år – med fyra höjningar på 0,75 procentenheter i rad – inte har räckt till för att kyla av den överhettade amerikanska arbetsmarknaden.

Elisabet Kopelman tror att Fed trots fredagens oväntat starka jobbstatistik nöjer sig med en räntehöjning på 0,50 procentenheter på nästa möte.

Jag tror ändå att 50 punkter ligger fast. Men däremot tror jag att Fed kommer att signalera att de måste göra ytterligare några höjningar nästa år, säger hon.

I senaste Fed-prognosen för framtida räntor toppade styrräntan på 4,60 procent, vilket kan jämföras med dagens nivå på 3,75-4,00 procent.

Nu kommer de väl hamna på lite över 5 procent antar jag. Det är där de kan överraska. Det kostar ju ingenting att säga det, säger Kopelman.

Fed kan ju backa från det längre fram om ekonomin viker sig snabbare än väntat. Det är ett sätt att påverka marknadens prissättning, tillägger hon.

Läget kan dock förändras om den inflationsrapport som publiceras dagen före räntebeskedet den 14 december visar en oväntat hög inflation.

Kronan faller hårt

Marknadsreaktionen på fredagens jobbsiffra från USA är markant. Den redan sargade kronan faller hårt på valutamarknaden – ner med mer än tio öre mot dollarn till en kurs på 10:42 kronor – när investerare jagar dollarpositioner på ränte- och valutamarknaden efter jobbrapporten.

Samtidigt drar marknadsräntorna iväg uppåt, särskilt de kortare. Räntan på en tvåårig amerikansk statsobligation lyfter 0,10 procentenheter till 4,33 procent. Tioårsräntan i USA lyfter också, med 0,06 procentenheter till 3,57 procent.

Jobbsiffrorna punkterade även en börsuppgång i Stockholm, medan Wall Street ser ut att öppna kraftigt nedåt enligt prissättningen på terminsmarknaden inför fredagens handel.

Kopelman tror trots de oväntat starka novembersifforna att USA:s arbetsmarknad är på väg att försämras.

Det är de signaler vi ser i varsel och annat, att vi ändå har passerat toppen som en reaktion på Feds räntehöjningar. Men vi ser inte så mycket av det ännu. Det ligger framför oss fortfarande.