Volkswagens elbilsstrategi gör snabba framsteg

Över 580 000 ID.-bilar har hittills levererats över hela världen. Foto: Volkswagen

Märket Volkswagen fortsätter att göra snabba framsteg med övergången till elektrisk mobilitet: med cirka 330 000 exemplar ökade leveranserna av helt eldrivna personbilar med 23,6 procent på årsbasis.

  • Volkswagens elbilsstrategi gör snabba framsteg
  • ID.4 är Volkswagen-koncernens bäst säljande elbil i världen
  • Kina är föregångare: leveranser av ID.-bilar mer än fördubblades
  • Imelda Labbé, styrelsemedlem på Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och servicemarknad: ”Solida globala leveranser 2022 trots ihållande flaskhalsar inom komponentförsörjning”
  • De totala leveranserna från märket Volkswagen 2022 blev 4,56 miljoner personbilar

Totalt sett har företagets leveranser av alla drivningstyper minskat något jämfört med året innan på grund av den ansträngda situationen kring komponentförsörjning. Under 2022 levererades 4,56 miljoner personbilar (-6,8 %) till kunder över hela världen. Orderstocken är fortsatt mycket hög. I Europa har cirka 640 000 kunder lagt en beställning på en Volkswagen-modell av alla drivningstyper (+18 %).

Imelda Labbé, styrelsemedlem för Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och servicemarknad:
– Vi uppnådde ett stabilt försäljningsresultat 2022 trots ihållande flaskhalsar inom komponentförsörjning. Den tydliga tillväxten för helt eldrivna modeller bekräftar att vi med vår attraktiva produktportfölj är på rätt väg att bli det mest eftertraktade märket för hållbar mobilitet.

Färdplanen är tydlig: med ACCELERATE-strategin ökar Volkswagen takten i sin omställning till eldrift. Bilmärket, som redan har ett brett utbud av eldrivna modeller, ska fram till år 2026 lansera tio nya elbilar på den globala marknaden. Då kommer märket att ha elbilsmodeller i alla relevanta segment, från en mindre instegsmodell med ett riktpris på under 25 000 euro till det nya flaggskeppet ID.7.
 

bild
ID.4 var den mest nyregistrerade elbilen i Sverige 2022 Foto: Volkswagen

ID.4 är Volkswagen-koncernens bäst säljande elbil i världen
De helt eldrivna ID.-modellerna har fått en positiv respons på de globala bilmarknaderna. Med cirka 170 000 leveranser 2022 är ID.4 Volkswagen-koncernens bäst säljande elbil.

I Kina, företagets största försäljningsmarknad, mer än fördubblade Volkswagen leveranserna av helt eldrivna modeller från ID.-familjen: 143 100 exemplar av ID.3, ID.4 och ID.6 (erbjuds endast i Kina) överlämnades till kunderna där under 2022 (+102,9 %).

Försäljningen i Nordamerika ökade också kraftigt, totalt levererade Volkswagen 22 700 ID.4 (+27,7 %) i regionen.

Med cirka 8 900 exemplar var ID.4 den mest registrerade elbilen i Sverige under 2022, vilket innebar att en Volkswagen toppade listan över de mest nyregistrerade elbilsmodellerna för tredje året i rad (2020: ID.3, 2021: ID.4). Bilmärket blev dessutom det märke som registrerade flest elbilar (12 629 elbilar) på den svenska marknaden under 2022. 
 

bild
Volkswagen levererade 330 000 elbilar under 2022. Foto: Volkswagen

Fler än 580 000 elbilar baserade på MEB-plattformen har levererats
Volkswagen har redan nått en första milstolpe i sin elbilssatsning. Sedan den första ID.3 började levereras hösten 2020 har företaget levererat fler än 580 000 ID.-bilar världen över. I Sverige har över 27 000 ID.-bilar nyregistrerats. 

SUV-trenden fortsätter
Trots en utmanande marknadsmiljö levererade Volkswagen totalt cirka 4,56 miljoner bilar av alla drivningstyper under 2022 (-6,8 %).

SUV:ar är det snabbast växande marknadssegmentet. Volkswagen var tidiga med att systematiskt anpassa sin portfölj till denna trend. Andelen SUV:ar av de totala leveranserna har ökat till 45 % (+4 %). I USA ligger mer än 80 % av Volkswagens leveranser i SUV-segmentet. I Europa är T-Roc den mest sålda bilen på SUV-marknaden.

Bilmärket räknar med att 2023 blir ännu ett volatilt och utmanande år på grund av de ihållande flaskhalsarna i utbudet av halvledare. Företaget förväntar sig dock en gradvis förbättring av utbudssituationen där produktionen stabiliseras under året.
– Vi gör vårt yttersta för att minska leveranstiderna för våra kunder ytterligare och för att minska den höga orderstocken så snabbt som möjligt, säger Imelda Labbé.