Hårt tryck nedåt på marknadsräntorna

Lee Jin-man AP/TT: Kraftigt tryck nedåt på dollarn under nattens valutahandel. Arkivbild

Den stora investmentbanken Goldman Sachs inflytelserika strateger tror inte längre på någon räntehöjning från USA:s centralbank Federal Reserve (Fed) på räntemötet nästa vecka. Banksektorn är för stressad efter de senaste dagarnas kollapser bland amerikanska nischbanker.

Andra tunga bedömare, som aktiestrategen Frank Benzimra på Société Générale, tonar ned risken för stora räntehöjningar i närtid.

Inte långt från slut på räntehöjningar

Kenta Inoue, räntestrateg på Mitsubishi UFJ Morgan Stanley Securities, håller med:

Det har blivit ganska svårt för Fed att sikta på en höjning på 50 punkter. SVB:s kollaps har ökat sannolikheten för att vi nu inte är särskilt långt ifrån slutet för Feds räntehöjningar, säger han till Bloomberg.

Obligationsräntor pressas mycket hårt i USA i skuggan av bankoron. Räntan på tvååriga amerikanska statsobligationer rasar med 60 punkter (0,60 procentenheter) till 3,99 procent. Det är den lägsta räntenivån för denna obligation hittills i år.

Räntorna pressas även nedåt i Europa och Japan – och i Sverige. Räntan på den tioåriga svenska statsobligationen faller 24 punkter till 2,16 procent och tvåårsräntan med 39 punkter till 2,80 procent.

Dollarn – normalt en tillflyktsort i orostider – tar dock stryk mot andra världsvalutor och backar till 1:07 dollar per euro. Kronan klarar sig dock inget vidare i turbulensen. Den svenska valutan faller till 10:70 kronor per dollar, en av de svagaste noteringarna sedan november i fjol.

Mot euron blir det samtidigt ett nytt historiskt bottennapp på 11:45 kronor per euro.

Kurskrasch på över 70 procent

Nattens besked från USA:s finansdepartement och centralbanken Federal Reserve (Fed) om utvidgade insättningsgarantier och ett riktat likviditetsstöd såg först ut att återskapa lite riskaptit. Men ju längre dagen gick desto tydligare blir det att det inte går att stävja säljvågen.

Oron för att fler banker i USA ska gå omkull i svallvågen av kollapsen för nischbankerna Silicon Valley Bank (SVB) och Signature Bank är utbredd. I måndagens inledande handel på Wall Street rasar KBW:s bankindex med 12,4 procent. Bland de största förlorarna finns First Republic, som rasar med 67 procent.

En annan stor förlorare är banken Western Alliance, som tappar över 70 procent och Pacwest vars börsvärde nästan halveras.