Vitvarujätten som hade ett extremt tufft 2022 med bland annat ett omfattande sparpaket avseende drygt 5 000 tjänster har nu presenterat delårssiffror för första kvartalet 2023.
Även om förlusten före skatt blev något lägre än marknadens förväntningar, minus 770 miljoner kronor, och omsättningen steg så är framtidsbilden fortsatt mörk.
Efterfrågan på vitvaror förväntas vara negativ i alla geografiska regioner förutom Asien/Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika där man bedömer oförändrad efterfrågan jämfört med 2022. Detta inkluderar alltså föret företaget de extremt viktiga regionerna Nord- och Latinamerika samt Europa.
— Just nu är de här effekterna på max skulle jag säga men på längre sikt borde det kunna lätta, säger vd:n Jonas Samuelsson till TT om utmaningarna kopplat till högt ränte- och inflationstryck för hushållen.
Det är helt klart så att konsumenter är väldigt intresserade av att investera i sina hem så vi har ett underliggande tryck, men just nu är det en period där man har stor kostnadspress på mat och räntor och då skjuts det på framtiden.
Väljer bort sällanköpsvaror
Ett bevis för det syns i detaljhandelssiffrorna för svensk del från SCB som kom på fredagen där sällanköpshandeln i mars visade en nedgång på hela 3,7 procent. Jonas Samuelsson påpekar att just den svenska marknaden är utmanande.
Vi är extremt räntekänsliga i Sverige med hög andel rörliga räntor och det i kombination med svenska kronans försvagning innebär en importerad inflation. Sverige är nog ett av de mest utsatta länderna i Europa under den närmaste framtiden.
Det handlar dock inte bara om utmaningar för hushållen som i sin tur påverkar Electrolux. Företaget blir även lidande när nybyggnationen av lägenheterna mattats av radikalt vilket bland annat torsdagens delårsrapport från JM var ett bevis på.
Det underliggande behovet av nybyggnation är ganska stort i Sverige och framförallt i storstadsområdena. När balansen är återställd så finns det ett stort behov av nya bostäder men exakt när förutsättningarna kommer på plats är svårt för mig att sia om, säger Jonas Samuelsson på frågan om farhågor för långtgående konsekvenser på bostadsmarknaden.
Fakta: Electrolux delår (miljoner kronor om inget annat anges) Nyckeltal Första kvartalet 2023 Första kvartalet 2022 Omsättning 32 734 30 118 Organisk tillväxt % 2,2 – 3,4 Rörelseresultat – 256 1 575 Vinst före skatt – 770 1 323