20 Sekoklubbar vill sparka fackstyrelsen

Henrik Montgomery/TT: Nils Westberg Ahlmark var en av många tågförare som för några veckor sedan demonstrerade utanför det egna fackförbundet Sekos huvudkontor. Arkivbild.

Bland de missnöjda fackmedlemmarna finns SJ-lokförare, pendeltågsförare, tunnelbaneförare och anställda hos Öresundstågen och Pågatågen. De har tappat förtroende för facktoppen och kräver i ett öppet brev förbundsstyrelsen avgång, skriver LO:s tidning Arbetet.

Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia svarar på kritiken i Sekotidningen :

Våra medlemmar får absolut visa sitt missnöje. Men jag önskar att en del rättmätig kritik kommit mot arbetsgivarsidan också. Det är ju den fajten vi tar.

I grunden har det under våren handlat om tågförarnas missnöje med att arbetsgivarna tagit bort tågvärdarna och hur det egna facket har hanterat frågan.

Nyligen enades Seko med arbetsgivarna, under strejkhot, om att hänskjuta frågan om tågvärdarna till en särskild arbetsgrupp. Gabriella Lavecchia tycker inte att Seko vikit sig i diskussionerna med arbetsgivarna.

Jag förstår verkligen kampviljan. Men det vore fel av oss att dra i gång en strejk bara för att, om vi tror att vi får ut någonting bättre utan strejk. Målet är inte att strejka, målet är att få så bra villkor som möjligt för våra medlemmar, säger hon till Sekotidningen.