Gallerian i Stockholm utsedd till Nordens bästa handelsplats

Ercan Okur (MK Illumination Sweden), Charles Larsson, (RetailEx och juryns ordförande), Kenneth Jävervall, Linnea Håkansson, Janet Dahlqvist, Sandra Vannequé and Cecilia Åkesson (AMF Fastigheter/Gallerian) Foto: AMF Fastigheter

Tidigare i våras prisades Gallerian i Stockholm som årets mest spännande och framgångsrika kommersiella plats vid NCSC Awards. Under torsdagskvällen hölls den nordiska finalen och Gallerian kammade hem en vinst även där, i kategorin Commercial Space of the Year. Handelsplatsen hyllas bland annat som en fågel Fenix vars integrering i staden har fått återverkningar för hela Stockholms centrumutveckling.

Gallerian har utsetts till vinnare i kategorin Commercial Space of the Year under NCSC Nordic Awards 2023 för sitt strategiska och genomtänkta arbete med att skapa en inspirerande och innovativ plats för shopping, restauranger, arbete, möten och stadsliv som ger något nytt och spännande till varje besökare. Prisutdelningen ägde rum under en galamiddag på Münchenbryggeriet i Stockholm den 25 maj.

- Jag är otroligt stolt och glad över att Gallerian får den här utmärkelsen även på nordisk nivå. Det är ett erkännande och ett kvitto på att utvecklingen vi gjort de senaste åren har lett till att vi nått vår vision - att skapa en mötesplats full av liv och puls där människor vill vara. Vi är många som dagligen bidrar till att göra Gallerian till den självklara shoppingdestinationen i Stockholm city och jag kan inte nog tacka mitt team för deras engagemang och hårda arbete, säger Cecilia Åkesson, centrumchef för Gallerian.

NCSC Awards arrangeras av Nordic Council of Shopping Centers och utser årligen retailbranschens mest framgångsrika, innovativa och kreativa insatser. Det startar med nationella tävlingar i de nordiska länderna och vinnarna ställs sedan mot varandra i ett nordiskt mästerskap. Vinnarna i de olika kategorierna utses av en expertjury.

Gallerian är en av fem handelsplatser i AMF Fastigheters bestånd. Med sin placering i Stockholm citys hjärta har Gallerian varit en självklar destination för shopping och en mötesplats för människor från alla åldrar och bakgrunder sedan portarna slogs upp första gången 1976. Knappt fyra decennier senare byggdes det omgivande kvarteret Urban Escape med nya kontor, hotell och takbarer. I samband med detta genomgick Gallerian en stor renovering.

Sommaren 2022 öppnade IKEA sitt första cityvaruhus i en lokal på 8000 kvm i Gallerians södra del. Detta, tillsammans med flera andra nya och populära etableringar, har lett till en kraftig ökning i både besökssiffror och omsättning. Idag är Gallerian bland annat hem för flera flag ship-stores, 31 restauranger och caféer och flera koncept inom träning och hälsa. Gallerian har vunnit priser för sitt signaturljud och har även utvecklat en egen doft.

- Gallerian ÄR framtidens kommersiella plats. Den har allt som gör att besökaren vill vara där: relevans, innovation, story telling. Ett föredöme och inspiration för hela branschen i Norden, säger Kajsa Hernell, Managing Director, NCSC.

Motiveringen i sin helhet lyder:

"Som en fågel Fenix ​​har denna handelsplats stigit från en genomsnittlig till en inspirerande och innovativ plats för shopping, restauranger, arbete, möten och stadsliv. Detta citycentrum har fått en uppdaterad mix av hyresgäster där starka varumärken och specialiserade butiker samarbetar med ikoniska företag. Utsidan möter insidan sömlöst genom en genomtänkt och tidlös arkitektur med platser för aktiviteter och möten, vilket ger ett livligt kvarter dygnet runt. Integreringen i stadsstrukturen har fått återverkningar för hela stadens centrumutveckling och tidigare eftersatta platser har fått en ny funktion och ett nytt liv. Den fula ankungen har blivit en svan.”