Boeing rasade på New York-börsen

AP/TT: En bild inifrån olycksplanet tillhörandes Alaska Airlines.

Vid stängning hade Boeing fallit 8 procent, den största nedgången sedan oktober 2022.

Kursfallet var en reaktion på den händelse där ett Boeing-plan tillhörande Alaska Airlines tvingades att nödlanda efter att en nödutgångsdörr lossnat på 5 000 meters höjd, och skräckslagna passagerare fick vara med om hur planet flögs med ett stort hål i flygplanskabinen. Aktien i Alaska Airlines backade samtidigt marginella 0,2 procent.

Flera flygbolag, inklusive Alaska Airlines, har valt att omedelbart att pausa flygningar med den aktuella modellen, 737 Max 9 i väntan på att olyckan utreds. För Boeing och bolagets vd Dave Calhoun är dock olyckshändelsen ännu ett dråpslag efter att en annan modell av just Boeing Max var involverad i två krascher 2019 respektive 2020, olyckor som sammanlagt krävde 346 liv.

Stoppade flygningar

Över hela världen valde myndigheter att stoppa alla flygningar med denna modell – och därefter kom nästa motgång när pandemin gjorde att efterfrågan på flygplan i princip reducerades till noll.

Under senare tid har dock såväl Boeing som värsta konkurrenten, europeiska Airbus, upplevt en stigande efterfrågan framför allt från bolag i Mellanöstern och Asien som lagt jätteordrar på flygplan. Bara för några dagar sedan kom uppgifter om att indiska lågprisbolaget Akasa Air var på gång att lägga en beställning på 150 Boeing Max-plan.

Minskad tillverkningstakt

Boeing har nu enligt nyhetsbyrån Bloomberg avbrutit ett stort chefsforum som var tänkt att äga rum utanför San Diego i Kalifornien och vd:n är tänkt att hålla ett möte som ska sändas inför alla anställda.

Analytiker befarar nu att olyckan kommer att innebära att tillverkningstakten minskar avsevärt och därmed också företagets ekonomiska resultat när man tvingas lägga fokus på helt andra saker. Före olyckan var prognosen att Boeing skulle leverera 580 Boeing 737-plan under 2024, en kraftig uppgång jämfört med förra året.