Internetjättar får sporthandeln att svettas

Både Intersport och Stadium uppger att försäljningen i butikerna under den extremvarma sommaren var helt okej jämfört med andra somrar. En förklaring är de svenska fotbollsframgångarna i VM i Ryssland.

Vi har haft en tydlig rea och ett fotbolls-VM, som hjälpte till de första 12–15 dagarna. Det har gjort att det har varit lite drag i butikerna, säger Marcus Winbergh, vd på Intersport.

"Klämd från flera håll"

Precis som för andra inom detaljhandeln står dock sporthandeln inför en stor utmaning med digitaliseringen och den konkurrens den för med sig. Inom traditionell butiksförsäljning i Sverige har de stora kedjorna även blivit utmanade av tillväxtbolag som den norska sport- och viltmarkskedjan XXL, som satsar hårt på den svenska marknaden.

Går vi långt tillbaka var det ju egentligen Intersport, Team Sportia och Stadium som hade en stor del av marknaden. Sedan kom aktörer inom e-handeln på sportsidan plus XXL. Så man har ju blivit klämd från flera håll och nu har du även internationella aktörer som Amazon och Zalando, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

Bok- och elektronikhandeln har kommit längre i sin strukturomvandling. För andra har förändringsresan precis börjat.

Det finns ingen direkt forskning på det, eftersom det är så nytt, men när en bransch har 15 procent av försäljningen via nätet sker också all tillväxt på internet, säger han.

Vaknat för sent?

För Intersports del påbörjades den stora satsningen på e-handeln egentligen bara för något år sedan, men de fysiska butikerna spelar fortfarande en stor roll.

De fysiska butikerna tillsammans med e-handeln gör att vi kan vara en aktör lokalt i Sverige. Vi har ju ett stort butiksnät på de mindre orterna och där tror jag att vi har hittat vår modell, säger Winbergh.

TT: Sett till den internationella konkurrensen på nätet – har man vaknat för sent inom vissa branscher i den svenska detaljhandeln?

Ett enkelt svar på frågan är ja. Men jag tror att det har varit en mognadsgrad i ägarstrukturen och i tidigare management. Det krävs ett annat synsätt och tänk inom e-handeln, säger Marcus Winbergh.