Oron i Röda havet driver upp fraktpriser

Björn Larsson Rosvall/TT: Oron i Röda havet driver upp fraktpriserna och gör att fraktsystemet blir rörigt. Arkivbild.

Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs hamn, konstaterar att USA:s och Storbritanniens attacker mot Jemen under natten mot fredagen innebär att läget i Röda havet blir alltmer krigsliknande.

Men detta i sig förvärrar inte situationen för frakterna – de flesta rederier slutade passera Röda havet för ett par veckor tillbaka.

Redan innan nyår hade de flesta stora rederier redan sagt att de inte går igenom Röda havet. Ur ett fraktperspektiv förändrar inte det här i natt situationen. Det som är positivt är att man vet förutsättningarna, alla vet att fartyg kör runt Afrika och kan planera efter det, säger han.

Rörigt

Detta innebär dock problem. Det globala fraktsystemet är som busslinjer, förklarar han, och nu kommer fartyg att befinna sig på fel ställe i systemet. Då tar frakterna längre tid. Att köra Runt Afrika i stället för att gå via Röda havet och Suez-kanalen tar mellan tio och fjorton dagar längre.

Det kommer att bli förseningar och en större osäkerhet.

Priset på frakt har redan rakat i höjden. Han berättar att priset för en 40-fots-container har ökat med minst 200 procent sedan mitten av december, och att ökningen bara fortsätter.

Det stiger med minst 1 000 dollar i veckan. Om det kostade 1 000 dollar i början av december kan man få betala 4 000 eller till och med 8 000 dollar nu.

Köbildning

I hamnarna blir det kö när tidtabellerna för lastning och lossning rubbas.

Förhoppningen är att det stabiliseras, men det är högsäsong för frakt just nu på grund av det kinesiska nyåret. Då stänger Kina ned under en månad, och alla vill få iväg sina frakter innan, säger Jacob Minnhagen.

De stigande fraktpriserna kan driva på inflationen, tror han. Kanske inte i samma utsträckning som efter pandemin då efterfrågan var så enorm, men ändå påtagligt. Både förseningar och högre priser gör att det uppstår brist på varor.