Inför New York Fashion Week har trendanalysföretaget Pantone tagit fram de tio viktigaste trendfärgerna för 2020-2021. Man har kommit fram till att det blir en ganska koloristisk säsong, där färgglada favoriter samsas med klassiska. Resultatet blir en palett av fräscha toner. Kartan är framtagen till modeindustrin, men som alltid går mode och inredning hand i hand.
Enligt Pantones experter ligger det nu i tiden att integrera det klassiska med vår egen personlighet, när det gäller färger. Det blir flera tidlösa kulörer som kommer fungera väl på alla möjliga sätt och för olika funktioner. Samtidigt är det viktigt att vi använder färgerna på så sätt att man blir unik och att ens personlighet framträder. Kartan är uppbyggd så man kan ändra stil och kombinationer efter humör – en dag klassisk, en annan dag några oväntade kombinationer. Det man tagit fasta på är att färgerna är långlivade och fungerar på flera sätt, i stället för att de är mer svårplacerade, eller kommer en dag och är borta nästa.
Pantone vill erbjuda en rik färgskala som både är tidlös och sticker ut. Det finns ett inslag av”less is more” här, något som blir mer och mer viktigt för de konsumenter som vill prioritera värde och funktionalitet. Paletten är förenklad och användbar och den har förutsättningar att hålla längre än 2021. Det blir en vidareutveckling av tanken att värna miljön genom att ha klassiska färger till exempel till större, tyngre möbler som kan hålla länge. För att sedan göra de klassiska favoriterna mer trendiga, kan man kombinera dem med mer udda, målade väggar, tyger, gardiner och kuddar.
Ett par av färgerna har en del 70-tal över sig, då svart och vitt inte var så vanligt som idag. Då kunde man kombinera orange och vinrött till exempel. Så det ska bli spännande att se om det blir mer av 70-tal av denna trend med tiden.