Kina presenterade en ny prototyp av maglev-tåg
med designad hastighet på 620 km/h
En ny prototyp av maglev-tåg som använder den
supraledande maglev-tekniken, HTS,
presenteras nyligen i Chengdu, sydvästra Kinas
Sichuan-provins.
Kina rullade nyligen ut en maglev-tågprototyp med en
designad hastighet på 620 km/h. Tåget är
världens första fordon som använder den
högtempererade supraledande maglev-
tekniken, enligt dess utvecklare.
Prototypen, som har designats och utvecklats av
kinesiskt företag har testats på ett
långt testspår av forskare från universitetet i
Jiaotong i Chengdu i Sichuanprovinsen.
Vid lanseringsceremonin observerades det hur
det 21 meter långa silver-svarta loket
svävade långsamt längs banan.
Kina har varit länge världsledande inom
byggandet av höghastighetståg. I slutet av 2020
hade landet 37 900 kilometer
höghastighetståglinjer i tjänst, det längsta nätet i
världen, enligt Kinas ledande järnvägsoperatör.
Maglev-tåg lyfter från spåren och drivs sedan
framåt av kraftfulla magneter för att undvika
hjulspårfriktion.
Landets första kommersiella maglevbana togs i
drift 2003 i Shanghai. Sträckan som är 30
kilometer lång har byggts mellan stadens
centrum och Pudong-flygplatsen. Banan är
baserad på tysk maglev-teknik för
elektromagnetisk upphängning (EMS).
Kinas första maglev-linje med medelhög och låg
hastighet som fullt stöds av landets egen EMS-
teknik startade sin verksamhet i maj 2016 i
Changsha, i Hunan-provinsen. Den har en
designhastighet på 100 km/h.