Containerkris oroar svenska importörer

Kraftiga förseningar i stora hamnar i södra Kina oroar svenska importföretag. En del har redan börjat diskutera med Maersk hur de ska kunna säkra leveranser för att fylla på lagren inför årets julhandel, enligt Birna Ödefors, skandinavisk chef på Maersk.

– Det har aldrig hänt förut, att vi pratar om julleveranser före midsommar, säger Ödefors.

Maersk rapporterar samtidigt om störningar i de globala leveranskedjorna och förklarar utvecklingen med kombinationen av coronarestriktioner i södra Kina och den kraftiga återhämtningen i de stora ekonomierna i väst – inte minst i USA.

Redan före coronautbrottet i södra Kina rådde det brist på containrar och fartyg. Och nu har det uppstått akut trängsel av fartyg runt hamnarna i området liksom problem med besättningar som inte kan gå i land efter långa resor.

Spridningseffekterna längs containerslingor runt om i världen är tydliga enligt Maersk, med minskad hamnproduktion, förseningar och flaskhalsar inte bara i Kina utan även i hamnar i Taiwan och Malaysia. Det slår även mot sjötrafiken mellan Asien och USA respektive Europa.