Regeringen har utsett Allan Widman till särskild utredare för att ta fram ett underlag till en framtida svensk-dansk utredning om transportkapacitet över Öresund från 2050. Syftet är att skapa samsyn kring kapacitet, redundans och säkerhet i en av Europas viktigaste transportkorridorer – ett steg närmare en möjlig fast HH-förbindelse.
Utredning ska bana väg för förbindelse
Regeringens beslut att tillsätta en särskild utredare är kopplat till projektet ”Stärkta förutsättningar för gränsöverskridande samarbete om kapacitet och redundans för transporter över Öresund från 2050”. Den särskilda utredaren ska formulera ett uppdrag för en svensk-dansk utredning med mål att skapa gemensam förståelse för framtida transportbehov.
– Vi välkomnar beslutet att tillsätta en särskild utredare. Det är ett mycket positivt steg mot en gemensam utredning mellan Danmark och Sverige samt i förlängningen även mot en fast HH-förbindelse, då vi ligger långt fram i processen, säger Christian Orsing, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.
En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör lyfts fram som central för att stärka rörligheten och arbetsmarknadsintegrationen i Öresundsregionen.
Behovet växer – beredskap och redundans i fokus
Dagens situation med endast Öresundsbron som fast passage bedöms som sårbar, särskilt i ljuset av Sveriges Natomedlemskap. En andra förbindelse beskrivs som en del i en robust och framtidssäker infrastruktur.
– Sverige har i dag endast en fast förbindelse till kontinenten, Öresundsbron. Det är alltför sårbart och täcker inte de behov som kommer med Natomedlemskapet. En tunnel mellan Helsingborg och Helsingör höjer kraftigt Sveriges beredskap och skapar samtidigt en robust infrastruktur som är anpassad för den nya verkligheten, säger Jan Björklund, kommunstyrelsens vice ordförande i Helsingborgs stad.
Argumenten omfattar både ekonomiska, säkerhetspolitiska och praktiska motiv. Fehmarn Bält-förbindelsens öppning 2029 förväntas ytterligare öka trycket på Öresundstrafiken.
Uppmanar till skyndsam hantering
Att infrastrukturprojekt har långa ledtider lyfts som skäl att agera i god tid. Christian Orsing betonar behovet av att Sverige och Danmark är redo att ta emot utredningens resultat.
– De som anser att 2050 är långt bort glömmer att det är nu arbetet behöver accelerera. Vi uppmanar därför Sveriges och Danmarks regeringar att förbereda sig på att ta emot resultatet av utredningen så att vi kan få igång en bilateral undersökning utan att förlora tid, säger Christian Orsing, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.
Regeringen menar att samhällsekonomisk lönsamhet ska väga tungt i infrastrukturprioriteringar. HH-förbindelsen ses som ett starkt alternativ, och ett realistiskt utredningsförslag ska enligt regeringen utgå från båda ländernas förutsättningar.
Källa: Helsingborgs stad