Flygindustrin står inför en explosionsartad ökning av cyberattacker, som har rusat 600 procent på bara ett år. Den varningen kommer från Thales, specialist på radar och flygledningssystem, inför fackmässan Salon international de l'aéronautique, som hålls mellan 16 och 20 juni i Paris.
Det är i sin rapport Cyber Threat Intelligence Report som fokuserar på flygindustrin, som Thales slår larm. Ingen sektor i industrin är förskonad - flygbolag, flygplatser, navigationssystem, leverantörer har samtliga varit föremål för ransomeware-attacker.
Denna kraftiga ökning av attacker återspeglar ”sårbarheten hos ett ekosystem som är både väldigt uppkopplat och mycket kritiskt”.
På ett år avslöjades 27 större cyberattacker mot branschen, vilka involverade 22 olika ransomware-grupper. Konsekvenserna är mer långtgående än att en specifik tjänst släcks ned temporärt; det rör sig om ”industriellt cyberspionage, sabotage av känslig teknik och stöld av värdefull data, såsom flygrutter för diplomater eller konfidentiella godsflöden”, skriver branschsajten L’Usine Digitale.
USA står för mer än en tredjedel av fallen. Särskilt drabbade har flygplatserna i Seattle, Monterrey, Kuala Lumpur och Tokyo varit. Till exempel tog ransomwaregruppen Rhysida på sig ansvaret för en attack mot Seattles hamn, vilket tvingade fram isolering av kritiska system och berörde 90 000 människor.
Enligt rapporten ligger statliga aktörer allt oftare bakom cyberattackernna. Ryssland, Iran, Kina och Nordkorea pekas ut i rapporten som ansvariga för spionageoperationer riktade mot flygtrafikledningssystem, flygplanstillverkare och internationella organisationer ssom ICAO.