Region Norrbotten lyfter järnväg och beredskap i Almedalen

Norra Scen i Almedalen. Foto: Region Norrbotten
Norra Scen i Almedalen. Foto: Region Norrbotten

Region Norrbotten medverkar i årets Almedalsvecka med tolv seminarier på Norra Scen. Från Malmbanans roll i svensk export till behovet av stabil energiförsörjning och ökat bostadsbyggande samlas politiker, näringsliv och myndigheter kring strategiska framtidsfrågor. Den gröna nyindustrialiseringen, försörjningstrygghet och totalförsvar står i centrum när norra Sverige tar plats i debatten.

Omställning, säkerhet och samhällsutveckling i fokus

Årets program från Region Norrbotten omfattar tolv seminarier på Norra Scen och deltagande i andra aktörers arrangemang. Teman som behandlas inkluderar markkonflikter vid industrietableringar, kulturens roll i samhällsutveckling, framtidens rymdforskning och utmaningarna i bostadsbyggandet. Även energiförsörjning och riskfördelning mellan stat och kommun vid storskaliga investeringar tas upp.

Nästan 100 deltagare medverkar i samtalen, däribland Henrik Dahlin, vd för Green Cargo, Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket, samt Erik Pedersen, ansvarig för samhällskontakter i Sverige på SSAB. Även Catharina Elmsäter Svärd, vd för Byggföretagen, och Tomas Norlenius, chef för totalförsvar på Volvo Group, finns bland de medverkande.

Luleås roll i det geopolitiska landskapet

Ett centralt seminarium hålls den 25 juni om hur den gröna nyindustrialiseringen påverkar Sveriges beredskap. Norra Sverige lyfts fram som avgörande för både industriell tillväxt och totalförsvar. Luleå, med sin roll som transportnod mellan väg, järnväg och hamn, beskrivs som en nyckelpunkt för försörjningstrygghet i ett förändrat säkerhetsläge.

Deltagare inkluderar politiker, ledare från SSAB, Volvo Group, WSP, Försvarsmakten och Byggföretagen.

Malmbanan – en nationell ödesfråga

Under samma dag behandlas Malmbanans betydelse i ett fristående seminarium. Trots dess centrala roll för exportindustrin och försvaret har järnvägen en växande underhållsskuld. 

573 miljarder i investeringar – men var är järnvägen?

Ett annat uppmärksammat seminarium arrangeras av Botniska korridoren. Här ifrågasätts statens agerande i relation till de 573 miljarder kronor som industrin satsar i norra och mellersta Sverige. Fokus ligger på flaskhalsar inom järnväg, särskilt längs EU:s transportkorridorer Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan. Seminariet ställer frågan om Trafikverkets planering motsvarar de industriella och säkerhetspolitiska krav som Sverige står inför.

Källa: Region Norrbotten