Branschaktörer inom tåg- och kollektivtrafik kräver tydligare besked från staten under Almedalsveckan på Gotland. Under ett flertal seminarier diskuteras punktlighet, kapacitetsbrist och industrins miljardinvesteringar. På plats finns både politiker, trafikoperatörer, myndigheter och branschorganisationer – alla med krav på konkreta besked från Trafikverket och regeringen.
Klimatsmart gods kräver bättre samverkan
Intermodalitet står i fokus i samtalet om framtidens godstransporter. För att transportkedjan ska bli både klimatsmart och effektiv måste olika trafikslag fungera bättre tillsammans. Seminariedeltagarna diskuterar hur transportlösningar kan bli mer konkurrenskraftiga, robusta och hållbara.
Kapacitet en nyckelfråga för tillväxt och försvar
Järnvägens kapacitet beskrivs som avgörande för såväl näringslivets tillväxt som samhällets beredskap. Utan fungerande spår stannar Sverige, enligt seminariet Mer tid i spår. Seminariet anordnas av Swedtrain, Tågföretagen, JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer. Här lyfts behovet av kortsiktiga åtgärder och långsiktig planering inom ramen för Färdplan 2050.
Ett annat pass behandlar hur transportinfrastrukturen kan stärka svensk tillväxt. Många företag har i dag inga andra alternativ än att använda järnvägen, men kapacitetsbristen gör att investeringsviljan hämmas.
Hur vinner tåget tillbaka resenärerna?
Efter flera år av punktlighetsproblem och stora banarbeten är det avgörande att återuppbygga förtroendet för järnvägstrafiken. I ett seminarium medverkar Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik, och Pontus Gunnäs, affärschef tåg vid Västtrafik, för att diskutera vad regionerna kan göra. Även Monica Lingegård, vd för SJ AB, deltar i samtalet.
Branschorganisationens ordförande Bijan Zainali och Trafikverkets chef för verksamhetsområde Trafik, Anna Ericsson, deltar i diskussionen om hur regional tågtrafik kan utvecklas genom nya fordon och förbättrad infrastruktur. Regionala operatörer pekar särskilt på Västra Götalands framgångar som ett exempel.
Industrin kräver svar om järnvägen
I ett separat seminarium arrangerat av samarbetet Botniska korridoren lyfts järnvägens roll i norra och mellersta Sverige. Enligt en rapport från Accelerationskontoret planerar industrin investeringar på 573 miljarder kronor. Samtidigt går järnvägsutbyggnaden norr om Mälardalen långsamt.
Frågan som ställs är vad staten och Trafikverket gör för att möta näringslivets, Natos, Försvarsmaktens och EU:s krav. Botniska korridoren, där Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan ingår, ses som en nyckel för att binda samman Sverige med Europa.
Trafikverkets planförslag granskas
Enligt regeringens direktiv ska Trafikverket senast 30 september presentera sitt nya planförslag. Seminariet analyserar vad som krävs för att Sverige ska kunna stärka sin industriella bas och sin säkerhetspolitiska position.
Bland deltagarna märks Johan Davidson från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet, Ulrika Heie och Maria Stockhaus från riksdagens trafikutskott, Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana, chefsekonomen Carl Bergkvist, samt industrisamordnaren Jonas Lundström.
Källa: Tågföretagen, Svensk Kollektivtrafik, Botniska Korridoren (Region Norrbotten, Region Västerbotten, Region Västernorrland, Region Jämtland Härjedalen, Region Gävleborg, Region Örebro län, Region Dalarna och Norrtåg) , Oslo-Sthlm 2.55, FSJ