Bråttom för verkstäderna att ställa om – ökningen av elbilar skapar press

Andelen elbilarna i den svenska fordonsflottan växer snabbt, och det är något som inte minst landets bilverkstäder märker av. Behovet av utrustning och mekaniker som har den rätta kompetensen blir allt tydligare. Det räcker inte längre med traditionella kunskaper – dagens elbilar kräver specialkompetens.

Det tar ofta tid att få tag på reservdelar

En av de största utmaningarna för verkstäder som servar och reparerar elbilar är tillgången till komponenter. Ofta behövs det delar som inte går att ersätta med generiska alternativ – som batterimoduler, kraftelektronik eller digitala styrsystem.

Den här typen av delar är ofta tillverkarspecifika och levereras inte sällan från andra delar av Europa eller Asien. Det betyder att leveranstiderna är oförutsägbara. För bilägaren kan det innebära att en till synes enkel reparation försenas i flera veckor – inte på grund av arbetet i sig, utan för att en komponent dröjer i leveransen.

Speciellt har de mindre, fristående verkstäderna sällan möjlighet att bygga upp egna lager eller teckna leverantörsavtal. De är istället beroende av externa grossister. Större verkstadsnät har i regel bättre lösningar på logistiken och kan hantera efterfrågan mer effektivt. Av denna anledning är det många som väljer att boka servicen hos AD Bildelar eller liknande kedja.

Ökande krav på kompetens

Att serva en elbil ställer helt andra krav jämfört med att arbeta med bilar som drivs med fossilbaserade bränslen. Det behövs utbildning inom sådant som högvoltsystem, batteriteknik och digitala felsökningsverktyg. Dessutom krävs det elsäkerhetscertifiering för att överhuvudtaget få arbeta med vissa delar av bilen. Även om läget börjar ljusna så råder det fortfarande brist på bilmekaniker som har denna typ av utbildning i många delar av landet. 

Det är också viktigt för verkstäderna att ha tillgång till tekniska instruktioner från olika fordonstillverkare. Utan rätt data kan nämligen även en erfaren mekaniker stå handfallen. Det handlar om att kunna förstå komplexa elsystem och modern elektronik.

Skillnader i olika delar av landet

Var man bor eller verkar spelar stor roll för hur snabbt och smidigt elbilsägare kan få service. I större städer, som Stockholm, Göteborg och Malmö, ökar utbudet av verkstäder som har den rätta utrustningen och kompetensen. Många verkstäder här är vana vid att hantera elbilar av olika fabrikat, och ofta går det att boka en tid med relativt kort framförhållning.

I mindre städer och på landsbygden ser det annorlunda ut. Där finns det färre verkstäder överlag, och långt ifrån alla har satsat på elbilskompetens. Det gör att man som bilägare ibland tvingas köra långt för att kunna få hjälp. Väntetiderna är dessutom generellt längre utanför de större tätorterna, eftersom verkstäderna har lägre kapacitet och färre specialister att tillgå.

Verkstadskedjornas omställning

De stora verkstadskedjorna har under de senaste åren påbörjat en omfattande omställning för att möta behoven från en växande elbilsmarknad. Allt fler mekaniker vidareutbildas genom riktade program inom högvoltsteknik, batterisystem och digital felsökning. Det investeras även i specialutrustning – som isolationsmätare, batterilyftar och system för temperaturkontrollerad lagring av litiumbatterier.

En del kedjor har dessutom infört interna utbildningscenter där personalen kan fortbildas enligt branschens krav. En annan sak som är fördelaktig är digitala serviceplattformar som ger enklare tillgång till den data från tillverkare som är nödvändig för att kunna genomföra reparationer.

Genom den här utvecklingen kan en del kedjor numera erbjuda mer heltäckande elbilsservice än tidigare. Men det är fortfarande ett pågående arbete, och kompetensnivån kan dessutom variera mellan olika verkstäder inom samma kedja beroende på var de ligger.

Fakta: Antalet laddbara bilar fortsätter att öka

  • 63 % av alla nya personbilar som registrerades i maj 2025 var laddbara.
  • 37 % av dessa var rena elbilar, medan 26 % var laddhybrider.
  • Företagskunder står bakom nästan sju av tio nyregistrerade laddbara bilar.
  • Laddhybriderna utvecklas starkare än prognostiserats, bland annat tack vare längre räckvidd och lägre inköpspriser.
  • Elbilarnas andel ligger något under den prognos som satts upp för 2025.
  • Laddinfrastrukturen växer snabbt – under maj installerades 1 079 nya laddpunkter. Totalt finns det 59 929 laddpunkter i landet.

Källa: Mobility Sweden, juni 2025