Busschaufförer i Skåne larmar om stress och brist på toaletter

Den bild som de intervjuade bussförarna förmedlar av sin vardag är relativt samstämmig, trots att de är anställda i olika bolag. Foto: g-h/unsplash
Den bild som de intervjuade bussförarna förmedlar av sin vardag är relativt samstämmig, trots att de är anställda i olika bolag. Foto: g-h/unsplash

En ny rapport från K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektiv mobilitet, visar att bussförare i Skåne upplever en pressad arbetsmiljö med höga krav på punktlighet, lågt inflytande och bristande tillgång till toaletter. Studien baseras på intervjuer och enkätsvar från förare som kör åt Skånetrafiken och lyfter flera arbetsmiljöproblem som påverkar både personal och trafiksäkerhet.

Den nya rapporten ”Ohållbar kollektivtrafik? Yrkesvardagen för bussförare som kör åt Skånetrafiken” bygger på intervjuer och enkätsvar från bussförare som kör region- och stadsbussar. Samtliga är anställda i privata bolag, men trafiken beställs av Skånetrafiken.

Enligt rapporten möter förarna en rad samverkande stressmoment. Ett tydligt exempel är att punktlighet mäts i realtid via utrustning i bussarna. Om förseningar uppstår kan bussbolaget få betala vite, vilket gör att den enskilde förarens kördata övervakas. Detta leder ofta till en konflikt mellan att köra säkert och att hålla tidtabellen.

Regeln om att bussen inte får anlända mer än en minut för tidigt till ändhållplatsen skapar ytterligare press. Att medvetet köra långsamt för att undvika för tidig ankomst kan samtidigt irritera resenärerna.

Låg uppskattning och begränsat inflytande

Flera förare upplever att deras yrkeskompetens inte värderas och att de sällan får positiv återkoppling. Feedback ges främst vid avvikelser och förseningar. Kontakten med chefer och beslutsfattare upplevs som gles, och intresset för förarnas arbetsmiljö beskrivs som lågt.

– Ambitionen har varit att förmedla hur vardagen på gott och på ont ser ut för olika bussförare samt att fånga förarnas egna tankar om hur den skulle kunna förbättras. Bakgrunden är signaler om att många bussförare känner sig stressade samtidigt som det är relativt ont om tidigare forskning kring förarnas vardag, säger Karin Winter, huvudförfattare och forskare på K2 och Lunds universitet, som skrivit rapporten tillsammans med Chiara Vitrano, senior forskare på K2 och VTI och projektledare för studien.

Brist på toaletter ett stort problem

Utöver pressade scheman och långa arbetsdagar framkommer även mer grundläggande problem, som bristen på toaletter längs körsträckorna. Vissa förare berättar att de tvingas använda buskar eller begränsa vätskeintaget under arbetsdagen.

– Det brister även i det allra mest basala som att säkerställa att bussförarna har tillgång till toaletter – en del beskriver hur de får kissa i buskar och att de medvetet skär ner på vätskeintag när de är på jobbet. Detta är en mycket välkänd problematik i branschen och det sänder förstås en signal till förarna när situationen tillåts kvarstå år ut och in, säger Karin Winter.

Rekryteringsproblem och förbättringsförslag

Flera förare menar att upphandlingssystemet, där bolag konkurrerar genom att pressa priser, bidragit till dagens situation. Samtidigt framkommer en stark yrkesstolthet och en vilja att bidra till förbättringar inom kollektivtrafiken.

Chiara Vitrano lyfter att det råder brist på förare idag och att en bättre arbetsmiljö kan vara en förutsättning för framtida rekryteringar. Att ta tillvara förarnas kunskap, skapa system för återkoppling och få till samarbete mellan olika aktörer för att lösa till exempel toalettproblemen är några av de förbättringsförslag som finns i rapporten.

– Vi hoppas att vår forskning ska leda till förändringar som gör kollektivtrafiken mer hållbar för både yrkesverksamma och resenärer. Vår studie är också viktig då den beskriver en verklighet som är välkänd i bussbranschen men som för den bredare allmänheten är mer av en nyhet. Man kan ta bussen varje dag utan att vara medveten om de många utmaningar som bussförare upplever, säger hon.

Studien återrapporteras till kollektivtrafiknämnden i samband med nämndens möte den 28 augusti 2025. 

Källa: k2, VTI