Inspektioner visar förbättringar men pekar på nya risker

Resultaten av RSI inspektionerna utförda 2024 visar en positiv trend, främst för större fartyg dock finns fortsatta utmaningar kring brister gällande förtöjning samt färdplanen (passageplan).  Foto: EFO
Resultaten av RSI inspektionerna utförda 2024 visar en positiv trend, främst för större fartyg dock finns fortsatta utmaningar kring brister gällande förtöjning samt färdplanen (passageplan). Foto: EFO

Resultaten från RSI:s inspektioner under 2024 visar på en positiv utveckling, framför allt för större fartyg, men flera problemområden kvarstår. Brister kring förtöjning, färdplansplanering och hantering av oljejournaler identifieras som särskilda utmaningar som fortsatt kräver åtgärder.

Under 2024 genomfördes totalt 28 inspektioner jämnt fördelat över medlemmarna. Över de senaste fem åren har 110 inspektioner genomförts på fartyg där kunskap inhämtats som ger större möjligheter att förstå och tydliggöra de riskområden som behövs arbetas vidare med

– Det senaste årets inspektioner har gjort att vi har en tillräckligt stor mängd data att kunna belysa gemensamma fokusområden, både inom RSI nätverket, som inköpare av transporterna samt med redarna. Det ger oss en stabil grund att stå på för att tillsammans kunna utveckla en mer ansvarsfull sjöfart, säger Rebecka Ludvigsson, Quality and Compliance manager på Södra Skogsägarna.

Nya regler men fortsatt problem
1 januari 2024 trädde nya regler i kraft gällande förtöjning som bland annatförbättrade utbildningskraven för förtöjningspersonal samt stärkte säkerhetsrutiner.

Trots införandet av dessa nya regler kvarstår förtöjning samt förtöjningsutrustning som ett problematiskt område i resultaten. Utmaningar finns framför allt på de mindre fartygen där förtöjningslinor ofta är starkare än den ombordvarande förtöjningsutrustningen, vilket kan öka risken för skador på fartyget istället för att förtöjningslinan går sönder.

Övriga utmärkande brister i inspektionerna är kring färdplansplanering samt hantering kring journaler/dokument kring oljejournalen. RSI uppmanar fortsatt redarna att sträva mot en praxis på tre navigationsbefäl ombord för att säkerhetsställa goda arbetsvillkor och säkerheten ombord.

Navigationsutmaningar i förändrad omvärld
– En noggrant utförd ruttplanering är en förutsättning för säker navigering. Sedan kriget i Ukraina bröt ut har vi dessutom sett ökade störningar i GPS-systemet, så kallad spoofing. Dessa störningar har hittills uppstått framförallt i sydöstra Östersjön och finska viken, men även så lång som till svenska farvatten. Därför har det blivit ännu viktigare att kunna verifiera fartygets position genom att använda avstånd och till fasta objekt längs rutten, bland annat med hjälp av så kallade parallellindex, säger Sebastian Tamm, Manager Logistics Development på EFO.

Utvecklade inspektionsprotokoll
Baserat på den kunskap och data RSI har samlat på sig under åren kommer inspektionsprotokollen utvecklas ytterligare under året. Områden som kommer få utökat fokus är navigation, hållbarhet och socialt ansvar. Dessa områden är utvalda pga. de geopolitiska förändringar samt ökade lagkrav så som CSRD och CSDDD.   

Källa: RSI