Region Skåne i skarp kritik mot Trafikverkets omtag för dubbelspår

Trafikverkets planförslag stryker dubbelspåret Helsingborg–Maria, något som väckt stark kritik från Region Skåne. Foto: Region Skåne
Trafikverkets planförslag stryker dubbelspåret Helsingborg–Maria, något som väckt stark kritik från Region Skåne. Foto: Region Skåne

Trafikverket har i sitt förslag till nationell plan för transportinfrastruktur 2026–2037 strukit dubbelspåret mellan Maria och Helsingborg C. Sträckan, som beskrivs som en av södra Sveriges viktigaste, ersätts med ett ”omtag”. Region Skåne reagerar starkt och kräver besked om hur en lösning ska säkras för att undvika långvariga förseningar och förlorad kapacitet.

– Jag är besviken och rent ut sagt förbannad, både som Helsingborgare och som ordförande i Regionala utvecklingsnämnden. Dubbelspår mellan Helsingborg och Maria är viktigt för såväl Helsingborgare som pendlar till jobb och utbildning som för näringslivet, inte bara i Helsingborg utan för hela Västsverige. Förslaget om dubbelspår på sträckan har funnits ändå sedan riksdagsbeslutet 1992. Det är helt orimligt att Trafikverket nu vill orsaka ytterligare förseningar, säger Anna Jähnke. 

Under de senaste 30 åren har banan byggts ut för mångmiljardbelopp, bland annat genom en tunnel under Hallandsåsen och en tunnel genom Varberg. Av Västkustbanans 284 kilometer återstår endast att bygga ut 4,5 kilometer mellan Helsingborg C och Maria.   

– Vi vet att det är dyrt att bygga i städer, se på Västlänken eller Förbifart Stockholm. Men att ha det som argument för att inte bygga ut denna ytterst viktiga sträcka är inte godtagbart, säger Anna Pettersson, regional utvecklingsdirektör i Region Skåne.  

Sträckan utnyttjas redan till 100 procent och har därmed nått kapacitetstaket. Med ett dubbelspår kan kapaciteten öka från 8 tåg i timmen upp till 30–40 tåg i timmen. Förutom att knyta Västsverige med Sydsverige är Västkustbanan en del av transportkorridoren mellan Oslo och Hamburg.   

– Hur många miljarder förlorar Skåne, Halland, Västra Götaland och Sverige på minskad arbetspendling, lägre sysselsättning, minskade arbetsmarknader, sämre kompetensförsörjning och konkurrenskraft för näringslivet på grund av att denna korta sträcka inte byggs ut till dubbelspår?, undrar Anna Pettersson.  

Under presskonferensen sa Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana att de vill sätta sig ner med kommun och region för att hitta en bra lösning för sträckan Maria-Helsingborg.

– Vi förutsätter att Roberto Maiorana reser till Skåne de närmaste veckorna för att möta Helsingborgs kommun och oss i Region Skåne. Vi ser till att göra våra kalendrar fria för att träffa honom. Sträckan är ytterst viktig för Helsingborg, Skåne och transporterna längs hela västkusten, säger Carl Johan Sonesson, regionstyrelsens ordförande.

Källa: Region Skåne