Riksrevisionens granskning av statens tillsyn på fastighetsmäklarområdet bekräftar en bild som Mäklarsamfundet tidigare har framfört: att tillsynen i stor utsträckning riktas mot frågor med begränsad betydelse för konsument- eller samhällsskada, medan områden med högre risk inte alltid ges tillräcklig prioritet.
– Mäklarsamfundet välkomnar granskningen, och hoppas att den leder till en mer ändamålsenlig tillsyn med fokus på verkliga problem. En effektiv tillsyn måste i första hand inriktas på sådant som faktiskt kan skada konsumenter, säger Oskar Öholm, vd för Mäklarsamfundet.
Mäklarsamfundet delar Fastighetsmäklarinspektionens uppdrag om trygga bostadsaffärer och ett starkt konsumentskydd. Granskningen ses som ett underlag för fortsatt arbete med att utveckla tillsynen, med målet att stärka både konsumentskyddet och rättssäkerheten för fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag.
I rapporten konstateras att Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) fram till 2024 har inlett få egeninitierade tillsynsärenden som rör överträdelser i själva förmedlingsuppdraget. I stället har en stor del av dessa ärenden handlat om utebliven betalning av den årliga avgiften till FMI, det vill säga administrativa frågor utan direkt koppling till genomförda bostadsaffärer eller konsumentskada.
– Det är ett tydligt exempel på hur tillsynen riskerar att hamna snett. Att inte betala en avgift i tid är naturligtvis fel, men det innebär ingen konsumentskada. Om egeninitierad tillsyn främst används till sådana frågor missar man kärnuppdraget att skydda köpare och säljare i livets största affär, säger Oskar Öholm.
Anmälningar speglar inte alltid faktiska problem
Riksrevisionen lyfter även att tillsynen i hög grad är anmälningsstyrd. Mäklarsamfundet delar bedömningen att detta kan ge en missvisande bild av var problemen i praktiken finns.
– En anmälan är inte detsamma som ett allvarligt regelbrott eller en faktisk konsumentskada. Många anmälningar bottnar i bristande kunskap om regelverket eller missförstånd kring mäklarens roll, fortsätter Oskar Öholm.
Statistiken visar att cirka 170 000 bostadsaffärer genomfördes i Sverige under 2024. Under samma period inkom närmare 1 000 anmälningar till Fastighetsmäklarinspektionen, varav knappt 220 ledde till någon form av påföljd. Det innebär att merparten av bostadsaffärerna inte leder till anmälan och att en majoritet av anmälningarna inte resulterar i disciplinär åtgärd.
Tillsyn med fokus på kvalitet och förtroende
Mäklarsamfundet instämmer i Riksrevisionens rekommendation att tillsynen i högre grad bör vara egeninitierad, riskbaserad och inriktad på förmedlingsuppdragets centrala delar, såsom hantering av intressekonflikter och budgivning.
– En tillsyn som fokuserar på verkliga risker och konsumentskador stärker konsumentskyddet och bidrar till att upprätthålla ett starkt förtroende för fastighetsmäklarbranschen. Där fortsätter vi bidra med branschens kunskap och erfarenheter i den fortsatta dialogen med FMI, avslutar Öholm.