Mälardalsrådet till regeringen - 222 miljarder står på spel

Jens Sjöström, Kristoffer Tamsons och Jenny Landernäs. Foto: Mälardalsrådet
Jens Sjöström, Kristoffer Tamsons och Jenny Landernäs. Foto: Mälardalsrådet

222 miljarder kr i samhällsnytta står på spel när regeringen ska välja vilka spår, vägar och farleder som ska byggas i landet 2026-2037. Den 16 december bjöd samverkansorganisationen Mälardalsrådet in till en presskonferens för att presentera sitt svar till regeringen i den nationella infrastrukturplaneringen. 

Bakom svaret står de sju regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland och beskedet är tydligt: Regeringen måste hålla fast vid ssitt fokus på samhällsekonomisk nytta när planen för infrastrukturen ska beslutas.

Stockholm-Mälarregionen är Sveriges tillväxtmotor. Hälften av Sveriges BNP skapas i vår del av landet. 850 000 vardagspendlare reser över kommungränserna för att komma till jobbet. Vi har ett enormt behov av investeringar och vi ser den stora nytta som dessa skapar för hela landet. Totalt handlar det om en samhällsnytta på 222 miljarder kr genom förkortade restider och smidigare godstransporter. Vi delar flera av Trafikverkets slutsatser i planförslaget, som exempelvis behovet av att satsa på små och effektiva åtgärder. Men det finns andra delar som bekymrar oss. Som den låga takten när det kommer till järnvägsunderhållet, säger Jens Sjöström, ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.

Det är nu det avgörs. Sju regioner svarar regeringen om transportinfrastrukturen
Trafikverket har lämnat sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026-2037 och i vår kommer regeringen ta beslut om vilka satsningar som ska göras på spår, vägar och farleder kommande decennium. Nyligen lämnade organisationen sitt remissvar för starkare pendling, godstransporter och internationell tillgänglighet i Stockholm-Mälarregionen. Bakom remissvaret står de sju regionerna Stockholm, Uppsala. Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland. 

Vi har ett antal investeringar i transportinfrastruktur som vi särskilt vill trycka på och som skapar stor nytta för Stockholm-Mälarregionen, men även för hela landet. Det handlar om exempelvis Ostlänken, Fyrspåret Uppsala-Stockholm och E4 vid Arlanda, som har centrala funktioner för att upprätthålla pendlingen, godstransporterna och den internationella tillgängligheten. En högre växel behövs för Tvärförbindelse Södertörn, Hjulstabron och Mälarbanan. Annars riskerar vi att tappa möjliga nyttor och att bristande kapacitet lamslår transporterna i och omkring Stockholm-Mälarregionen, säger Kristoffer Tamsons, ordförande Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits och oppositionsråd Region Stockholm.

222 miljarder – Stockholm-Mälarregionens infrastruktur skapar stora nyttor
I Stockholm-Mälarregionen bor en stor del av Sveriges befolkning, som tillsammans bidrar till drygt hälften av Sveriges BNP. 150 miljoner ton gods går till, från eller genom Stockholm-Mälarregionen varje år. 850 000 vardagspendlare reser över kommungränserna för att komma till jobbet. Investeringar i transportinfrastrukturen där det bor många människor och mycket gods transporteras skapar stora nyttor för samhället. En ny rapport från samverkansorganisationen visar att samhällsnyttan uppgår till 222 miljarder kr om regeringen satsar på Stockholm-Mälarregionens infrastruktur.

Flera av de förslag som Trafikverket har presenterat välkomnas av Mälardalsrådet, men vi ställer oss kritiska till att annan efterfrågad infrastruktur riskerar att skjutas på framtiden. Svealandsbanan, Hallsbergs gods- och personbangård och de stora förseningarna på Mälarbanan måste mötas upp av ökade och välriktade satsningar. Samtidigt riskerar våra ambitioner gå om intet om vi inte kan möta investeringstakten med en fungerande kompetensförsörjning. Här har Trafikverket beskrivit bristen på samhällsbyggare som akut och vi väntar fortfarande på en järnvägsteknisk övningsanläggning i Stockholm-Mälarregionen, Jenny Landernäs, vice ordförande Mälardalsrådet och regionråd Region Västmanland.

Remissvarets huvuddelar:

  • Regeringen måste hålla fast vid sitt fokus på samhällsekonomisk nytta när den nationella planen för infrastrukturen ska beslutas. Det tjänar resenärerna, godstransportörerna och klimatet på.
  • Regeringen behöver hålla avtal och redan beslutade åtgärder måste genomföras utan ytterligare förseningar.
  • Stockholm-Mälarregionen välkomnar fortsatta och nya satsningar på: Ostlänken, Fyra spår Uppsala, Förbifart Stockholm, E4 vid Arlanda, Tvärförbindelse Södertörn, Mälarbanan genom Sundbyberg och Solna.
  • Men det saknas samtidigt viktiga investeringar på Mälarbanan, Svealandsbanan, Hallsbergs gods- och personbangård och Ostkustbanan.
  • Mälardalsrådet ser stora behov av investeringar på Mälarbanan västerut tills dess att åtgärderna genom Sundbyberg och Solna byggs klart. Till exempel behövs nya spår mellan Örebro och Västerås. Trafikverkets förslag om mindre investeringar på sträckan behöver prioriteras högre av regeringen.
  • Gotlands tillgänglighet till fastlandet måste säkerställas. Färjetrafiken behöver bli en del av regeringens plan för investeringar i landets infrastruktur.
  • Järnvägsunderhållet måste stärkas.
  • Avveckla stationsavgiften för tågresenärer vid Arlanda C.
  • Åtgärda den akuta bristen på kompetens som riskerar den nationella infrastrukturplanen.

    Källa: Mälardalsrådet