Region Uppsala kräver full finansiering av Fyra spår

Uppsala. Foto: claudio-schwarz/Unsplash
Uppsala. Foto: claudio-schwarz/Unsplash

Region Uppsala pekar ut utbyggnaden av Fyra spår mellan länsgränsen mot Stockholms län och Uppsala C som helt avgörande i sitt remissvar om den nationella planen för transportinfrastruktur 2026–2037. Regionstyrelsen slår fast att projektet måste ingå i regeringens fastställelsebeslut och att full finansiering är en förutsättning för regionens fortsatta tillväxt och hållbara utveckling.

Regionstyrelsen har besvarat Landsbygds- och infrastrukturdepartementets remiss om den nationella planen för transportinfrastruktur. I svaret framhålls att Fyra spår är det enskilt viktigaste objektet för länet, med hög mognadsgrad och långt gången planering. Enligt regionen finns redan ingångna avtal med staten och parallell planering för bostäder, arbetsplatser, kommunal infrastruktur och kapacitetsstark kollektivtrafik, där spårväg ingår.

Välkomnar trafikstart 2034

Region Uppsala ställer sig positiv till förslaget om trafikstart på sträckan år 2034. Samtidigt betonas att Knivsta plankorsning är en nödvändig del av systemet, eftersom korsningar i plan inte är tillåtna över fyra järnvägsspår. Utan denna åtgärd bedöms systemets funktion inte kunna säkerställas.

Fler krav i remissvaret

Utöver Fyra spår lyfter regionen behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen. Det gäller bland annat Mälarbanan, där flaskhalsar längs stråket Oslo–Stockholm behöver åtgärdas. Regionen anser även att en ny Hjulstabro bör byggas. I remissvaret tas också Märsta station samt dubbelspårsutbyggnaden mellan Gävle och Kringlan upp som viktiga frågor.

Källa: Region Uppsala