Ride the future-projektet växlar upp med nya fordon och trafik till nya områden under nästa år. Beslut om stöd från Tillväxtverket gör även att den långsiktiga finansieringen är säkrad.
Det händer mycket i Ride the future, RTF, just nu. De nuvarande bussarna gör snart sina sista turer på Campus Valla och Vallastaden.
Just nu pågår upphandling både av nya bussar och driften av dessa. Målsättningen är att trafiken ska återupptas 1 september 2026 och då utsträckas även till området Djurgården och delar av Lambohov. Troligen blir det en kombination av linjetrafik och anropsstyrd trafik.
– De nya fordonen kommer kunna köras både med och utan förare och får helt ny teknik för att bestämma var de befinner sig och vart de ska. Lidarscannrar kompletteras med kameror vilket gör körningen mjukare än dagens bussar, säger RTF:s projektledare Anna Anund, forskningschef på VTI.
Nyligen beslutade Tillväxtverket att bevilja Ride the future 8,8 miljoner kronor i stöd från den europeiska regionala utvecklingsfonden. Detta innebär att finansieringen för de kommande fyra åren är säkrad, vilket i sin tur öppnar stora möjligheter för fler och nya forskningsprojekt.
Ride the future fungerar som en öppen forskningsplattform och testbädd där forskning inom en rad olika områden kan bedrivas.
– Det är en fantastisk möjlighet och innebär att forskningsprojekten som använder bussarna inte behöver betala för användandet. Även om det dröjer innan de nya bussarna börjar rulla så är det viktigt att börja arbeta med forskningsidéer, säger Anna Anund.
På längre sikt, kanske någon gång 2028, är planen att bussarna ska kunna köras utan säkerhetsförare ombord. Det skulle i sin tur möjliggöra trafik även på kvällar och tidiga morgnar, eventuellt dygnet runt.
Ride the future-projektet startade 2019 och har genom åren transporterat över 30 000 passagerare och utgjort plattform för mer än 30 olika forskningsprojekt. Även anropsstyrd trafik har testats i projektet. Bland alla resenärer märks kung Carl XVI Gustaf som tog en tur i samband med Linköpings universitets 50-årsfirande i maj i år.
Projektet är ett samverkans projekt mellan VTI, Linköpings kommun, Östgötatrafiken, RISE, Akademiska hus, Transdev och Linköpings universitet.
Källa: VTI