Exeri får order från Skellefteå Kraft för övervakning av elnät

Magdalena Brodin, vd på Exeri och Mikael Söderström, underhållsingenjör på Skellefteå Kraft. Pressbild: Exeri
Magdalena Brodin, vd på Exeri och Mikael Söderström, underhållsingenjör på Skellefteå Kraft. Pressbild: Exeri

Exeri har fått en ny order från Skellefteå Kraft som omfattar områden kring Jörn i Skellefteå kommun. Området har historiskt haft återkommande elavbrott. Investeringen ingår i Skellefteå Krafts arbete med att stärka driftsäkerheten och utveckla digitala lösningar i elnätet.

Exeris system används för att övervaka luftledningar i realtid och syftar till att minska avbrottstider samt förebygga störningar. Lösningen består av sensorer monterade på ledningarna och mjukvara som kan integreras med befintliga digitala system. Den aktuella satsningen omfattar övervakning av ytterligare 24 mil luftledning i områden kring Jörn.

– Vi på Exeri är glada över det fortsatta förtroendet från Skellefteå Kraft och att vi är en viktig del i deras digitaliseringsresa. Vår lösning gör en verklig skillnad för framtidens smarta elnät och vi är stolta över att få bidra till den utvecklingen, säger Magdalena Brodin, vd på Exeri.

Skellefteå Kraft beskriver att området kännetecknas av skogsterräng och äldre anläggningar, vilket kan försvåra felsökning vid störningar.

– Vi har haft återkommande fel i de här områdena med mycket skog och gammal anläggning. Felen kan vara svåra att hitta och ta lång tid att ta sig till, särskilt små störningar som bara ger korta avbrott. Med Exeris system begränsar vi sökområdet direkt och kan hitta felen snabbare vilket gör att kunderna får tillbaka strömmen på kortare tid, säger Mikael Söderström, underhållsingenjör på Skellefteå Kraft.

Utöver att bidra till kortare avbrottstider kan systemet även ge underlag för nätplanering och förebyggande underhåll. Genom att följa återkommande störningar över tid blir det möjligt att prioritera åtgärder och investeringar.

– Informationen från Exeris system kan komma att vara lika viktig för driftoperatörerna på driftcentralen som den är för distributionselektrikerna i fält. Det ger möjlighet att få bättre koll på vilka ledningar som faktiskt orsakar mest problem och då kunna planera underhåll mer träffsäkert. Det är särskilt värdefullt för kunder längre ut på ledningarna, som ofta blir mer drabbade om ett avbrott sker, säger Mikael.

Den utökade installationen är en del av arbetet mot ett mer integrerat och automatiserat elnät, där tekniken kan bidra till minskade avbrottstider även på längre sikt.

– Exeri är en absolut kritisk del i digitaliseringen av elnätet. Med bättre data ges möjlighet att både förlänga livslängden hos ledningarna och tidigarelägga åtgärder där problemen är som störst. Det är mer hållbart än ”slit och släng” och ger ett stabilare nät för slutkunderna, säger Mikael.

– Vi vet att elnätsbranschen har stora utmaningar att ansluta ny grön industri och sköta om befintliga anläggningar vad gäller ny och reinvesteringar. Ny teknik och förändrade arbetssätt frigör resurser. Vi är väldigt glada över att få vara en del av den förändringsresan, avslutar Magdalena.