Region Västmanland uppmanar regeringen att prioritera Mälarbanan i den kommande nationella planen för transportinfrastruktur. I sitt yttrande till Trafikverket pekar regionen på kapacitetsbrister och låg punktlighet som hämmar tillväxt, pendling, logistik och kompetensförsörjning. Mälarbanan beskrivs som en central pulsåder för både regional utveckling och totalförsvarets behov.
I yttrandet framhåller Region Västmanland att Mälarbanan är avgörande för länets utveckling och att infrastrukturen måste leverera i takt med tillväxten i Stockholm–Mälarregionen.
"Mälarbanan är pulsådern genom Västmanland och måste prioriteras av regeringen. Här finns tillväxten – nu måste infrastrukturen leverera. Vårt yttrande pekar på åtgärder som snabbt förbättrar vardagen för invånarna i länet, vardagspendlare och stärker regionens konkurrenskraft", säger Jenny Landernäs, regionråd.
"Vi efterfrågar snabba, genomförbara beslut som ger fler och punktligare tåg på Mälarbanan och ett mer robust system, även med hänsyn till totalförsvarets behov", fortsätter Jenny Landernäs.
"Att Hjulstabron finns med i planen är positivt för Köping och Västmanland, möter upp de satsningar vi redan gjort för växling av godstransporter från väg till sjöfart på Mälaren genom investeringar i farleder och hamn", säger Per Ågren kommunstyrelsens ordförande Köping.
"Regionen är tillsammans med länets alla kommuner överens om att Mälarbanan, Bergslagspendeln, Hjulstabron och Nobelbanan är Västmanlands viktigaste prioriteringar, remissförslaget tar endast delvis höjd för detta. Regeringen har aviserat att man utöver underhåll prioriterar tillväxt, arbetspendling och totalförsvarets behov. Vi ser fram emot en reviderad plan från regeringen där fler av våra prioriteringar finns med", säger Jenny Landernäs.
Yttrandet i korthet
- Region Västmanland efterlyser ett helhetsgrepp på Mälarbanan för att få utväxling för att höja punktligheten här och nu och säkra framtidens tillväxt. Dubbelspår Arboga-Jädersbruk samt förbigångsspår Hovsta är föreslagna åtgärder vid 10 procents utökning av investeringsanslaget och är ett minimum av det som måste genomföras under denna planperiod. Av samma anledning behöver även en bangårdsombyggnad vid Västerås C ske snarast.
- Sveriges och Norges regeringar bör snarast ge ett gemensamt uppdrag att fortsatt utreda det samhällsekonomiskt lönsamma järnvägsstråket Oslo-Stockholm samt öppna upp för möjligheten till alternativ finansiering.
- Mälarsjöfartens konkurrenskraft måste öka och det görs genom minskade lots- och farledskostnader samt ett skyndsamt förfarande att få en ny Hjulstabro på plats.
- Länsplanernas underförbrukning är en utmaning som måste hanteras.
- Region Västmanland välkomnar de ökade satsningarna på underhåll och robusthet i transportsystemet som de ökade planramarna ger möjlighet till. Dock krävs åtgärder för att effektivisera genomförandet.
I yttrandet betonar Region Västmanland behovet av samlad stråkanalys, etappbar genomförandeplan och tidigarelagd digitalisering (ERTMS, standardiserat signalsystem) för att undvika tekniska risker och låsningar långt in på 2030-talet.
Källa: Region Västmanland