Honda har beslutat att återkalla sin vätgasbaserade laddhybrid Honda CR-V e:FCEV i USA efter att ett tekniskt fel identifierats i bränslecellssystemet. Enligt amerikanska myndigheter kan kylvätska läcka från bränslecellsstacken och orsaka kortslutning, vilket i sin tur kan leda till plötslig effektförlust under körning.
Återkallelsen omfattar totalt 388 fordon, varav omkring 60 procent bedöms ha ett faktiskt fel som kan orsaka läckaget. Honda uppger att problemet kan ”öka risken för olycka eller personskada”.
Bilen är en av endast tre vätgasfordon som i dag erbjuds i Kalifornien och den enda modellen globalt som kombinerar vätgasbränslecell med ett laddbart batteri.
Problemet känt i över ett år
Enligt den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration rapporterades problemet till Honda redan i november 2024. Under utredningen lyckades tillverkaren återskapa kylvätskeläckaget från den så kallade wobble-leden i systemet.
Trots detta fattades beslut nyligen om återkallelse. Detta skedde trots att Honda redan i maj samma år hade justerat tillverkningsprocessen för att åtgärda felet i produktionen. Fram till den 5 december hade 14 garantiärenden registrerats, men inga olyckor, personskador eller dödsfall har rapporterats. Återkallelsen gäller enbart USA.
NHTSA har instruerat Hondas återförsäljare att reparera fordonen kostnadsfritt, men reservdelar väntas inte finnas tillgängliga förrän i början av januari. Fordonsägarna kommer dessutom inte att informeras direkt förrän i februari.
Bristande tätning bakom felet
Enligt NHTSA finns två huvudsakliga orsaker till problemet. Dels har en förändring i tillverkningsprocessen lett till sämre verifiering när mängden tätningslim minskades, vilket resulterade i otillräcklig tätning i ändfogen på bränslecellsstacken. Dels har en leverantör misslyckats med att införa en avgradningsprocess för O-ringsspåret i wobble-leden, vilket lett till grader som försämrat tätningen.
”Med tiden kan dessa förhållanden göra att kylvätska tränger in i bränslecellsstackens hölje och orsakar en elektrisk kortslutning mellan den bipolära plattan och stödkonstruktionen, vilket utlöser en jordfelsvarning”, uppger NHTSA i sin beskrivning av felet.
Honda säger att ersättningskomponenterna använder en gummitätning i stället för lim samt wobble-ledar som har avgradats.
Begränsad serie och osäker marknad
De aktuella bränslecellerna har tillverkats av Fuel Cell System Manufacturing i Michigan, ett samriskbolag mellan Honda och General Motors. Monteringen av CR-V e:FCEV inleddes i Ohio i juni 2024, med målet att leasa fordonen i Kalifornien – inte sälja dem.
Modellen är utrustad med ett mindre batteri som ger cirka 47 kilometer räckvidd, medan vätgastanken tillsammans med bränslecellen förlänger den totala räckvidden till omkring 435 kilometer. Batteriet laddas via elnätet och genom bromsåtervinning, inte direkt från bränslecellen.
Återkallelsen understryker de tekniska och säkerhetsmässiga utmaningar som fortfarande präglar vätgasdrivna personbilar. Trots åratal av utveckling återstår frågor kring tillförlitlighet, kostnader och praktisk användning – särskilt på en marknad där infrastrukturen redan är begränsad.
Källa
Hydrogen Insight, publicerad 19 december 2025