Vinnarna i Mineraljakten 2025 har nyligen presenterats av SGU, som arrangerat tävlingen. Totalt 150 000 kronor delas ut till tre pristagare som med sina fynd ska ha ”bidragit till att öka kunskapen om svenska mineralförekomster”. Förstapriset på 75 000 kronor går till Peter Karlsson i Oskarshamn för ett fynd med höga molybdenhalter och andra värdefulla råmaterial.
”För ett prov i pegmatit som identifierar en spännande mineralisering med höga halter av molybden samt förhöjda värden av kritiska ämnen såsom strontium och niob i en tidigare okänd skärpning.”
Så lyder motiveringen till förstapriset på 75 000 kronor i Mineraljakten 2025. Bakom mineralfyndet, som hittades nordväst om Oskarshamn i Småland, står Peter Karlsson. Han upprepar därmed sin bedrift från Mineraljakten 2024 då han vann tävlingen med ett fynd som visade på förekomster av volframmineralet scheelit.
Ytterligare två priser på 50 000 och 25 000 kronor delas ut till tävlingens andra- och tredjepristagare. Tvåa är Göran Eliasson, med ett fynd i Ovanåkers kommun i Hälsingland, som innehåller koppar, silver och spår av guld. Fyndet kommer från ett område där det tidigare brutits järn. Michael Borg belönas med tredjepriset för ett fynd i Åtvidaberg kommun i Östergötland med halter av koppar och volfram, och som visar potential för fortsatta undersökningar i området.
– Jag vill gratulera vinnarna i Mineraljakten 2025 och tacka alla som bidragit i tävlingen. Alla fynd hjälper oss att få bättre kunskap om Sveriges geologi och ökar möjligheten att identifiera viktiga mineralfyndigheter, säger Anette Madsen, generaldirektör på SGU.
Den tredje tävlingsomgången, Mineraljakten 2026, pågår just nu och det är möjligt att skicka in fynd till tävlingen till och med den 30 september.
– Vi har redan fått in väldigt många intressanta fynd under de två första åren av Mineraljakten sedan tävlingen startade igen 2024. Jag ser fram emot att se vilka fynd som väntar i 2026 år upplaga av tävlingen, säger Tobias Blixt, projektledare för SGU:s regeringsuppdrag med tävlingen Mineraljakten.
Mineraljakten anordnas av SGU inom ramen för ett regeringsuppdrag som pågår 2024–2027. Syftet med uppdraget är att öka allmänhetens förståelse för Sveriges geologi och behov av metaller och mineral.