Polen lanserar projekt Koppardalen

Bild: AI-genererad bild. Inte ett fotografi.
Copyright © Conventus – AI-genererat innehåll. Inget av materialet får reproduceras eller användas i andra sammanhang utan skriftligt tillstånd.
Bild: AI-genererad bild. Inte ett fotografi. Copyright © Conventus – AI-genererat innehåll. Inget av materialet får reproduceras eller användas i andra sammanhang utan skriftligt tillstånd.

I sydvästra Polen har projekt Koppardalen nyligen lanserats, rapporterar den franska nyhetskanalen RFI. Ett enormt gruvprojekt, som förväntas producera upp till 800 000 ton koppar per år, har nyligen godkänts av Donald Tusks regering.

Det handlar om att landets statligt ägda gruvjätte KGHM planerar att expandera silver- och koppargruvan Polkowice-Sieroszowice i sydvästra Polen. 

Ambitionen är att skapa ett helt industriellt ekosystem kring koppar- och silverproduktion, vilket ska göra det möjligt för KGHM Polska Miedz SA att mer än fördubbla sin nuvarande produktionsnivå.

KGHM producerar redan nästan 400 000 ton koppar per år, vilket gör det till den största kopparproducenten i EU.  Det är naturligtvis blygsamma mängder jämfört med världens största kopparproducenter Chile och Peru. 

Efterfrågan på koppar förväntas öka från 28 miljoner ton år 2025 till 42 miljoner ton år 2040, enligt en studie från S&P Global Energy. Elektrifiering, digitalisering och datacenter driver på efterfrågan på koppar.