Regeringen tillsätter en särskild utredare för att ta fram en handlingsplan som ska öka tillgången till hållbara och fossilfria drivmedel för flyg och sjöfart. Bakgrunden är behovet av minskade utsläpp och ökad samordning mellan aktörer inom produktion, import och distribution. Uppdraget ska komplettera pågående arbete inom Energimyndigheten och redovisas senast våren 2026.
Utredare tillsatt för att främja fossilfria drivmedel
En särskild utredare får nu i uppdrag att analysera och föreslå hur tillgången till hållbara, fossilfria och koldioxidsnåla drivmedel för sjöfarten och luftfarten i Sverige kan främjas. Fokus ligger på både inhemsk produktion och import.
– Omställningen till hållbara och fossilfria drivmedel för sjöfarten och luftfarten kräver ett helhetsgrepp. Nu ger vi Trafikanalys generaldirektör Mattias Viklund i uppdrag att ta fram en handlingsplan för ökad samordning och inte minst konkreta åtgärder för bättre tillgång till fossilfria drivmedel, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Uppdraget omfattar en handlingsplan med konkreta förslag på hur tillgången till fossilfria drivmedel kan förbättras. I planen ska även en beskrivning av förväntad produktion i Sverige och möjlig import ingå, liksom förslag på hur samverkan mellan näringsliv, akademi och offentlig sektor kan stärkas.
Komplettering av pågående uppdrag
Den nya utredningen ska komplettera det uppdrag som regeringen den 16 januari 2025 gav till Energimyndigheten. Det uppdraget handlar om att analysera och föreslå hur stöd till sjöfartens och luftfartens omställning kan utformas. Syftet är att skapa ett brett beslutsunderlag för att påskynda omställningen.
Bokstavsutredare blir Trafikanalys generaldirektör Mattias Viklund. Han ska lämna sitt förslag senast den 30 april 2026.
Del av klimathandlingsplanen
Enligt regeringens klimathandlingsplan – hela vägen till nettonoll – bör politiken fortsatt främja utveckling och produktion av nya fossilfria bränslen. Planen lyfter vikten av ökad samverkan i arbetet med produktion och distribution av hållbara drivmedel för flyget och sjöfarten. För att klara omställningen krävs ett helhetsgrepp om både inblandning, produktion och infrastruktur.
Källa: Regeringskansliet