Inför flygmässan Paris Air Show, som äger rum mellan den 18 och 22 juni 2025, har Boeing publicerat sin marknadsprognos för den globala flygtrafiken fram till år 2044. Den visar på en fortsatt stark efterfrågan på nya passagerarflygplan, trots att industrin genomgått flera kriser under det senaste kvartsseklet.
Enligt rapporten 2025 Commercial Market Outlook förutspår Boeing att flygbolag världen över kommer att behöva omkring 43 600 nya passagerarflygplan under de kommande 20 åren.
– Under det första kvartalet av detta århundrade har passagerarflyget tredubblats och den globala flygplansflottan har mer än fördubblats – sade Brad McMullen, Boeings Senior Vice President för kommersiell försäljning och marknadsföring – Samtidigt har industrin mött betydande utmaningar. Resiliens kommer även framöver att vara ett kännetecken för denna växande bransch, i takt med att vi ser en fortsatt stark efterfrågan på nya flygplan och en återgång till tillväxtbanan från tiden före pandemin.
Störst tillväxt i Asien – Kina går om Nordamerika
Enligt prognosen väntas passagerartrafiken öka med i genomsnitt 4,2 procent per år fram till 2044. Det är en högre tillväxttakt än vad som förväntas för världsekonomin i stort. Den ökade trafiken kräver ett stort antal nya flygplan, särskilt i snabbväxande regioner.
Boeing uppskattar att Kina kommer att bli världens största flygmarknad under prognosperioden och gå om Nordamerika. Totalt väntas 9 000 flygplansleveranser ske till Kina fram till 2044, medan Nordamerika beräknas ta emot 8 680. Eurasien förväntas stå för 8 910 leveranser. Även i mindre marknader som Oceanien räknar analysen med omkring 800 nya leveranser.
Dagens globala flygplansflotta, bestående av flygplan med fler än 100 stolar, domineras redan av så kallade narrow-body-plan, alltså smalare flygplan med en gång. Dessa utgör cirka 66 procent av flottan. Boeing tror att denna andel kommer att stiga till 72 procent år 2044, främst genom en fortsatt expansion av lågprisbolag.
Större flotta – men också stora utbyten
I Boeings prognos ingår fyra huvudkategorier av nyproducerade plan: 1 545 regionalflygplan, 33 285 narrow-body-flygplan, 7 815 wide-body-plan samt 955 nya fraktflygplan. Tillsammans uppgår detta till 43 600 nya flygplan som behöver byggas.
Det innebär att den globala flygplansflottan kommer att nästan fördubblas till cirka 49 600 plan vid slutet av perioden. Samtidigt kommer äldre och mindre effektiva plan att fasas ut. Boeing räknar med att cirka 21 000 befintliga flygplan tas ur drift under samma period – vilket också innebär att återvinningsindustrin inom luftfart kommer att ha en betydande roll när värdefulla material från gamla flygplan återvinns.
2024 fanns omkring 4 400 wide-body-flygplan i trafik. Enligt Boeings analys kommer antalet att stiga till cirka 8 320 till år 2044, vilket speglar ökningen i långdistansresor men också behovet av större kapacitet på vissa kortare rutter.
Slutmonteringen av Boeings långdistansmodell 787 sker sedan flera år tillbaka i Charleston, South Carolina. Till Paris Air Show har Qatar Airways tagit med en Boeing 777-300ER i speciallackering – inspirerad av fotbollslaget Paris Saint-Germain, som nyligen vann UEFA Champions League.
Källa: Boeing – 2025 Commercial Market Outlook