Ny bro och perrong klara – spårbygge inleds i Karlstad

Trädgårdslänken som binder samman Karlstad C med Viken och Stadsträdgården. Foto: Trafikverket
Trädgårdslänken som binder samman Karlstad C med Viken och Stadsträdgården. Foto: Trafikverket

Järnvägsprojektet Karlstad C går in i sin slutfas när både Trädgårdslänken och mittperrongen ska stå färdiga i början av augusti. I takt med att de sista spåren börjar läggas förbereds hela resecentrum för slutbesiktning i april 2026.

Trädgårdslänken, bron mellan Karlstads centrum och Viken, har varit under byggnation sedan projektets start. Infrakraft slutför nu arbetet med räcken, ytskikt, träspångar och hissar som leder ner till perrongerna.

– Från och med vecka 31 kommer den börja användas av resenärer och allmänheten. Det vi gör nu är att få dit räcken, träspångar, ytskikt och monterar hissarna som går ner på perrongerna, säger Adam Persson, platschef på Karlstad C-projektet.

Adam Persson visar upp bjälklagen, de äldsta delarna är daterade till 1800-talet. Foto: Trafikverket

Spårarbetet tar vid efter öppning

De tre spåren närmast stationshuset ska färdigställas efter att bro och mittperrong tagits i bruk. Eftersom trafikanter hittills gått genom arbetsområdet, är bron en förutsättning för att arbetet med spårläggning ska kunna inledas. Den delen av projektet väntas vara färdig under vecka 40.

– Nu går resenärerna över den delen av banområdet där vi kommer börja lägga spår, så vi behöver ha Trädgårdslänken så pass klar att den går att använda i samband med att det arbetet börjar, så att man kan ta sig ner till perrongen. Det innebär också att sista delen av mittperrongen är klar vecka 31. Under vecka 40 släpps trafiken på igen, då rullar det tåg på dem.

Oväntat renoveringsbehov vid stationshuset

Arbetet har även omfattat oplanerade insatser kring det K-märkta stationshuset. Den östra perrongen, byggd på 1800-talet, visade sig vara i dåligt skick efter en hållfasthetsundersökning genomförd av byggingenjörsstudenter vid Karlstads universitet. Nuvarande tak är därför en rekonstruktion.

– Perrongen som ligger öster om stationshuset är från när den byggdes på 1800-talet och K-märkt, arbetsordern vi fick var att den skulle monteras ner och byggas upp igen. I samband med det gjorde byggingenjörsstudenter på KAU en hållfastighetsundersökning på det och kom fram till att stora delar inte håller. Taket som står där nu är en replika helt enkelt. Samma med överhänget från stationshuset mot spåret, där håller vi på med ett omfattande arbete där vi fått byta ut vissa reglar och sponten som var rutten.

Dessutom har grunden för en framtida byggnad vid den västra plattformen gjutits. Det nya huset, som tillkommer senare, ska få ett tak som efterliknar dagens perrongtak.

– Bygget är inte en del av projektet, det kommer senare. Vi har fått i uppdrag att gjuta grunden. Till det kommer även ett tak liknande det som står på perrongerna nu att byggas som kommer gå utanpå det nya huset när det är klart. Vi kommer kunna börja med det så fort vi är klara med mittperrongen.

Vikenpassagens södra del öppnar till hösten. Arbetet pågår med att förbereda för värmeslingor som ska hålla granitplattorna snö- och isfria vintertid. Foto: Trafikverket

Vikenpassagen öppnar i två etapper

Tunneln under Karlstad C – Vikenpassagen – har breddats och höjts. Den kommer att innehålla rulltrappor, hissar, belysning och konst. Den södra delen blir färdigställd den 31 november 2025. Den norra delen slutförs i april 2026.

– Södra delen av tunneln har ett slutdatum den 31 november, då ska allt vara på plats i form av rulltrappor, trappor, hissar, belysning, konst och så ska betongen målas. Den norra delen ska stå klar i april nästa år. Det kommer bli riktigt bra.

En av Vikenpassagens hisschakt som leder upp till perrongerna ovan mark. Foto: Trafikverket

Källa: Trafikverket