Kinesiska biltillverkare har fått ett tydligt transportförsprång på vägen till den europeiska marknaden. Medan många konkurrenter undviker Röda havet och Suezkanalen på grund av Huthi-milisens attacker, seglar fartyg med tusentals kinesiska bilar obehindrat genom den strategiska farleden.
Enligt en rapport i New York Times tyder mycket på att Kina nått någon form av överenskommelse med Huthi-milisen eller med Iran, som stöder gruppen. En analys från det brittiska maritima informationsföretaget Lloyd’s List visar att fjorton större kinesiska fartyg passerade Suezkanalen under både juni och juli – trots att Huthis i samma period sänkte två andra containerskepp.
– Det här innebär att kinesiska biltillverkare kan spara mellan fjorton och arton dagar per resa mellan Asien och Europa jämfört med rederier som tvingas ta den längre rutten runt Afrika, konstaterar branschbedömare.
Suezkanalen undviks av de flesta rederier
Huthi-milisens attacker på internationell sjöfart i Röda havet har pågått länge och har intensifierats i samband med kriget mellan Israel och Hamas. Gruppen säger öppet att angreppen sker i solidaritet med Hamas och riktas mot mål som de uppfattar som kopplade till Israel eller dess allierade.
I juli sänkte milisen fartyget Eternity C, vilket fick flera stora rederier – däribland MSC, Maersk, Hapag-Lloyd och HMM – att helt undvika rutten genom Suezkanalen.
För Kina tycks situationen se annorlunda ut. Transportanalytiker som citeras i New York Times menar att det sannolikt finns en tyst överenskommelse om fritt lejd för kinesiska fartyg. Om så är fallet skulle det ge kinesiska tillverkare som BYD en betydande logistisk fördel när de levererar elbilar till europeiska kunder.
Påverkan på bilindustrin
Att vissa aktörer har fri passage genom Röda havet får direkta följder för konkurrensläget i fordonsindustrin. Kortare transporttid innebär snabbare leveranser och lägre fraktkostnader – en viktig faktor i en bransch där prispressen på elbilar ökar.
Huthi-milisen och Irans inblandning har tidigare orsakat stora störningar i den globala fordonsproduktionen. Tesla tvingades förra året till ett tillfälligt produktionsstopp i Tyskland på grund av att batterileveranser från BYD inte nådde fram i tid.
– Tyska biltillverkare påverkas i mindre grad, eftersom de huvudsakligen hämtar sina battericeller från fabriker i Europa, sade Alexander Timmer vid konsultbolaget Berylls till branschmedier.
Frågan om kinesiska företags tillgång till Suezkanalen utan störningar kommer sannolikt att väcka diskussioner vid kommande möten mellan EU och Kina. Den väcker också säkerhetspolitiska frågor om hur handelsvägarna genom Röda havet kan säkras och hur olika aktörer kan få så olika villkor i en konfliktzon.
Källa: New York Times, Lloyd’s List
Faktaruta: Huthi-milisen och Röda havet
- Vilka är Huthis?
Huthirörelsen, även kallad Ansar Allah, är en väpnad grupp med shiitisk zaiditisk inriktning som har sin bas i norra Jemen. Gruppen har sedan 2014 kontrollerat huvudstaden Sana och stora delar av landet. - Stöd från Iran
Huthis får politiskt, ekonomiskt och militärt stöd från Iran, vilket inkluderar vapen och utbildning. - Varför attackerar de fartyg?
Sedan hösten 2023 har Huthis attackerat fartyg i Röda havet och Adenviken. De säger att angreppen är en reaktion på Israels militära operationer mot Hamas i Gaza och riktas mot fartyg som de anser är kopplade till Israel eller dess allierade. - Påverkan på sjöfarten
Röda havet och Suezkanalen är en av världens viktigaste handelsrutter. Angreppen har fått flera stora rederier att undvika området, vilket förlänger transporttiderna mellan Asien och Europa med upp till två till tre veckor.