Efter flytten av Kiruna kyrka är det nu klockstapelns tur att följa samma väg. Den 32,5 meter höga byggnaden, som väger 180 ton, transporteras till sin nya plats intill kyrkan. Klockstapeln, som invigdes 1907 flyttas av LKAB.
Klockstapeln, som varit ett välkänt landmärke i Kiruna, flyttas på samma sätt som kyrkan tidigare transporterades. Byggnaden kommer att köras stående på specialtrailers, liknande de två som användes vid kyrkflytten.
– Klockstapeln är en viktig del av helheten för kyrkans nya placering. Att den nu får följa med och placeras intill kyrkan är både symboliskt och praktiskt betydelsefullt. Det är ett arbete vi gör med stor respekt för platsens historia, säger Stefan Holmblad Johansson, projektledare på LKAB för kyrkflytten.
Flytten sker längs samma väg som kyrkan transporterades men utan kringarrangemang. Projektet uppmanar trafikanter och åskådare att visa samma hänsyn som vid kyrkflytten.
Historien bakom klockstapeln
På initiativ av disponenten Hjalmar Lundbohm beslutade LKAB:s styrelse att bygga en klockstapel. Arkitekt Gustaf Wickman, som även ritade kyrkan, tog fram ritningarna 1906 och byggnaden invigdes på långfredagen 29 mars 1907.
Klockstapeln är uppförd i trä och består av tre delar: underbyggnad, klockkammare och en kupolformad spira. Klockkammaren rymmer två klockor, en större och en mindre, där den större har en ingraverad vers av Albert Engström. Byggnaden vilar på drygt 20 meter höga trästolpar som importerades från Archangelsk via Narviks hamn. Ett elektriskt ringverk installerades redan 1907.
Fakta om klockstapeln och transporten
- Vikt
- Totalvikt: 180 ton
- Egenvikt: 62 ton
- Vikt balkar: 22 ton
- Egenvikt SPMT: 95 ton
- Mått byggnad
- 11,4 x 11,4 meter
- Höjd: 32,5 meter
- Mått transport
- Total längd: 18,5 meter
- Bredd: 14 meter
- Höjd: cirka 34,5 meter
- Tyngdpunkt: cirka 10,5 meter över väg
- Transport
- 10 axellinjer
- 20 axlar
- 80 hjul
- Boggietryck: 5,6 ton
- Avstånd mellan trailers: 6 meter
- Maxhastighet: 3 km/h