Tysk industri krymper – var fjortonde jobb har försvunnit på sex år

Dåliga utsikter även för staden Salzgitter, som är tillsammans med Wolfsburg och Braunschweig en del av Volkswagens så kallade Battery Valley. Anläggningen skulle i framtiden bli koncernens centrum för batteriproduktion. Expansionsmöjligheterna för fabriken har dock försämrats under senaste åren. Foto: Volkswagen Saltzgitter
Dåliga utsikter även för staden Salzgitter, som är tillsammans med Wolfsburg och Braunschweig en del av Volkswagens så kallade Battery Valley. Anläggningen skulle i framtiden bli koncernens centrum för batteriproduktion. Expansionsmöjligheterna för fabriken har dock försämrats under senaste åren. Foto: Volkswagen Saltzgitter

Den tyska industrins nedgång fördjupas. Enligt en ny studie från revisionsföretaget EY har nästan en kvarts miljon jobb försvunnit från sektorn sedan 2019. Studien, som bygger på statistik från Tysklands officiella statistikmyndighet och som återges av nyhetsbyrån Reuters, visar att bilindustrin är den hårdast drabbade branschen.

Enligt rapporten hade industrin i Tyskland 5,43 miljoner anställda under det andra kvartalet 2025. Det är en nedgång med 2,1 procent jämfört med samma period året innan. Jämfört med 2019 innebär det en minskning med 4,3 procent, motsvarande cirka 245 500 förlorade arbetstillfällen.

Tysk industri i kraftig nedgång

Samtidigt föll industrins samlade omsättning till drygt 533 miljarder euro under andra kvartalet, en nedgång med 2,1 procent på årsbasis. Det kom efter en mindre nedgång på 0,2 procent under det första kvartalet.

Bilindustrin pressas hårdast

Den största minskningen av jobb har skett inom bilindustrin, som under det senaste året tappade 6,7 procent av sina anställda. Det motsvarar omkring 51 500 jobb på ett år.

Bakom utvecklingen finns flera orsaker. Tyska biltillverkare står inför en kostsam omställning till elbilar samtidigt som de möter hård konkurrens från asiatiska tillverkare. Till det kommer höga amerikanska importtullar som gör exporten till USA dyrare.

Bland de företag som enligt Reuters har minskat antalet anställda finns de stora tyska biljättarna Volkswagen och Mercedes-Benz, liksom leverantören Continental.

– Den tyska bilindustrin står inför en strukturell kris. Omställningen till eldrift sker samtidigt som konkurrensen ökar, och det innebär ett hårt tryck på både tillverkare och leverantörer, säger en analytiker vid EY i rapporten.

Exporten till viktiga marknader minskar

Nedgången för industrin märks också i exportstatistiken. USA är fortfarande Tysklands viktigaste exportmarknad, men under det andra kvartalet 2025 minskade exporten dit med 10 procent jämfört med året innan. Exporten till Kina sjönk ännu mer – med 14 procent under samma period.

Utvecklingen förstärker bilden av att tysk industri inte bara påverkas av inhemska faktorer, utan även av förändrade handelsförhållanden globalt. Förutom de amerikanska tullarna har den avmattade kinesiska ekonomin och osäkerhet på världsmarknaderna spelat in.

De senaste siffrorna väcker oro för industrins framtid, eftersom Tyskland länge har setts som Europas ekonomiska motor. Industrin står för en stor del av landets export och sysselsättning, och en utdragen nedgång kan få följder även för övriga EU-länder.

Källa: Rachel More, Reuters, bearbetad av redaktionen.