Göteborgs hamn får historisk tredje Asienlinje

CMA CGM Symi var det första fartyget som anlöpte Göteborgs Hamn i rederiet CMA CGM:s nya direkttrafik. Fartyget kan lasta 14 812 TEU och drivs av flytande naturgas. Bild: Göteborgs Hamn.
CMA CGM Symi var det första fartyget som anlöpte Göteborgs Hamn i rederiet CMA CGM:s nya direkttrafik. Fartyget kan lasta 14 812 TEU och drivs av flytande naturgas. Bild: Göteborgs Hamn.

För första gången i Göteborgs Hamns 400-åriga historia trafikeras Asien med tre direkta containerlinjer varje vecka. Det franska rederiet CMA CGM:s nya linje, som nyligen anlöpte för första gången, innebär att hamnen nu har direkttrafik med stora containerfartyg via tre olika rederikonstellationer – CMA CGM, Maersk/Hapag-Lloyd och MSC.

– Det är första gången i hamnens 400-åriga historia som vi har tre containerlinjer med direkttrafik till och från Asien varje vecka, så det är klart att detta är speciellt och väldigt roligt – men också logiskt. Handeln mellan Sverige och Asien är växande sedan länge och med tre anlöp i veckan av tre olika rederikonstellationer har förutsättningarna aldrig varit bättre för fortsatt tillväxt, säger Claes Sundmark försäljningschef på Göteborgs Hamn.

Under 2024 skeppades cirka 700 000 containrar mellan Sverige och Asien – den absoluta majoriteten via hamnen. Exporten består till övervägande del skogsprodukter som papper, kartong, massa och sågade trävaror såväl som maskiner och insatsvaror till verkstadsindustrin. Importen från Asien består till stor del av konsumtions- och konfektionsvaror, hemelektronik och livsmedel.

Växande handel och nytt rekordår

Den växande handeln med Asien är också en viktig faktor i att hamnen taktar mot ett nytt rekordår när det gäller antal hanterade containrar.

Det var i våras som MSC startade en ny direktlinje till Asien, kort därefter valde Maersk och Hapag-Lloyd att justera sitt Gemini-samarbete och gå från att använda mindre skyttelfartyg från Göteborg till Bremerhaven till att istället ha Göteborg som ny start- och slutdestination i Europa. Nu är alltså CMA CGM den tredje aktören på relativt kort tid som väljer Göteborgs Hamn som nordisk hubb för sin direkttrafik till Asien. Samtliga anlöper Skandiahamnen, som driftas av APM Terminals.

Långsiktig rutt och global förbindelse

Den nya trafiken kommer att trafikera hamnar enligt följande slinga: Ningbo – Shanghai – Yantian – Singapore – Tanger – Dunkerque – Southampton – Göteborg – Gdansk – Le Havre – Southampton – Port Klang – Ningbo.

Källa: Göteborg hamn