SAS köper mer biobränsle – om kunden betalar

Biobränsle lyfts ofta fram som en av lösningarna för att minska flygets klimatpåverkan. Samtidigt är tillgången på bränslet i dag begränsad. När SAS nu fått möjligheten att köpa mer biobränsle gör bolaget det genom att marknadsföra det som en tilläggstjänst för kunderna.

Nu ser vi att utbudet ökar något, från en låg nivå, och därför vill vi göra det möjligt för kunderna att uppgradera till biobränsle från fossilt, säger Lars Andersen Resare.

"Visst intresse"

Att låta kunderna välja själva, i stället för att själv köpa in biobränslet och baka in kostnaden i biljettpriserna, är ett sätt för bolaget att hantera konkurrenssituationen i branschen, enligt honom.

Vi skulle gärna få med det i priset men givet den ganska stora prisskillnad som är så känner vi att vi i alla fall vill kunna erbjuda det. Vi gör ingen vinst på detta, säger Lars Andersen Resare.

Resenärer ska enligt en särskild modell kunna köpa biobränsle som motsvarar förbrukningen av fossilt bränsle för en resa. Biobränslet säljs i block om 20 minuter där en tjugominutersförbrukning kostar 100 kronor. För den som exempelvis vill köpa biobränsle motsvarande en timmes flygning blir den extra kostnaden 300 kronor. För en tur och retur-resa till Helsingfors blir den extra kostnaden knappt 600 kronor.

Enligt de undersökningar vi har gjort har det funnits ett visst intresse, säger Lars Andersen Resare.

Från Finland

Enligt gällande regelverk skulle det vara möjligt att flyga med en blandning av 50 procent biobränsle och 50 procent fossilt bränsle. Men vägen dit är fortfarande lång. SAS har endast en liten andel sådant bränsle i sin produktion.

Som utbudet ser ut i dag är det en väldigt liten andel. Vi har köpt in ett par hundra ton som vi använder i olika sammanhang. Det används små mängder i dag, säger Lars Andersen Resare.

Hittills har det biobränsle bolaget köpt främst tankats i San Fransisco och Los Angeles i USA, men även på Arlanda med biobränsle från andra EU-länder. Nu kommer det mesta med stor sannolikhet att köpas från Finland, enligt Lars Andersen Resare.

Det vi gör är att vi ser till att det här bränslet kommer in i systemet så fort som möjligt efter att man köpt det. Vi samlar ihop inköp och sedan tankas det antingen i Helsingfors, på Arlanda eller i Gardemoen, lite beroende på hur logistikflödet ser ut, säger han.