Ny rond inleds i dieselskandalen

Bara tre mil från Volkswagens huvudkontor i tyska Wolfsburg har i dag rättegången inletts, en rättegång som väntas pågå under lång tid. På ena sidan står en av tysk industris stolthet, biljätten Volkswagen vars namn blivit förknippat med fusk kring dieselutsläpp.

På den andra sidan står nästan en halv miljon tyska bilägare ledda av konsumentföreningen VZBV. Dessa leder nu en historisk första grupptalan där bilägarna kräver ersättning från VW. Detta då man anser att biltillverkaren avsiktligt skadat ägarna genom att installera programvara som gjort att bilarna kunde släppa ut mer avgaser än vad som egentligen var godkänt.

Elva miljoner bilar

Jag skulle vilja att Volkswagen betalar ut ersättning för inköpspriset men är oroad för att rättegången kommer att pågå under väldigt lång tid, säger privatpersonen Andreas Sarcletti till Reuters.

Sedan avslöjandet 2015 har Volkswagen erkänt att man manipulerat elva miljoner bilar och skandalen har kostat företagsjätten över 30 miljarder euro. Merparten av dessa böter har betalats ut i USA efter just grupptalan, liknande det som nu sker i Tyskland.

På hemmaplan har sådana möjligheter inte funnits fram till förra året, då en lagändring inneburit möjlighet till ersättning på individuell basis.

Kan komma att överklagas

Men även om nu Volkswagen skulle fällas kommer inte någon omedelbar gemensam ersättning att betalas ut. I stället ska varje enskild målsägande behöva kräva ersättning individuellt, något som kommer leda till ytterligare förseningar, särskilt som domen dessutom kan överklagas.

Enligt Reuters spekuleras det i att bilägarna nu riskerar att bli förlorare då andrahandsvärdet på bilarna kommer att sjunka ytterligare vilket gör det billigare för Volkswagen att köpa tillbaka dem och därmed inte behöva står för lika stor ersättning. För att undvika ett sådant scenario lyfter nu VZBV möjligheten att försöka nå en förlikning.

Volkswagen räknar dock inte med något domslut förrän tidigast 2023.