Netflix krossar förväntningarna i ny rapport

Netflix är först ut att släppa kvartalsrapport av strömningsbolagen och först bland techjättarna FAANG att offentliggöra sina siffror. Det är också den första rapporten sedan konkurrenterna Disney Plus och Apple TV Plus gjorde entré på den amerikanska marknaden i november. Därmed kan rapporten ge en fingervisning om vart Netflix är på väg.

Det som ofta framhålls som den viktigaste siffran, antalet prenumeranter, är mycket goda nyheter för bolaget. Där Netflix själv förutspådde 7,6 miljoner nya prenumeranter under kvartalet blev resultatet 8,8 miljoner. Viktiga tillväxtmarknader var Mellanöstern, Latinamerika, östra Asien och Australien.

Samtidigt som antalet prenumeranter ökar växer också intäkterna per prenumerant med 9 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Det ger en vinst per aktie på 1,3 dollar, att jämföra med 0,3 dollar för ett år sedan.

I efterhandeln på New York-börsen föll Netflix-aktien först, för att sedan vända upp mot nollan.

Sämre i USA

En siffra som inte ser lika stark ut är tillväxten på hemmamarknaden Nordamerika. Där ökade antalet prenumeranter "bara" med 550 000, att jämföra med Netflix egen prognos på 600 000. "Den låga tillväxten i USA och Kanada har troligen att göra med förändringar i priset och med konkurrenterna", skriver bolaget i kvartalsrapporten.

Den stora tillväxten sker utanför USA, vilket är väntat. Men jag tycker inte man ska stirra sig blind på USA, utan det är främst i resten av världen man har potential att växa, säger Jonas Rydholm Birmé, strömningsexpert på analysföretaget Eyevinn Technology.

Den nya fantasyserien "The witcher" nämns i rapporten som den tv-serie som lockat flest tittare under sin första säsong. Totalt har 76 miljoner tittare följt Henry Cavill jaga monster i rollen som Geralt av Rivia. Netflix tar också upp att det i många länder, inklusive Sverige, är lokalproducerade serier som går allra bäst. I Sverige var det "Störst av allt" som blev mest sedd under förra året.

Netflix satsar väldigt mycket på lokala produktioner, jämfört med konkurrenterna. Där har man ett stort försprång, säger Jonas Rydholm Birmé.

TT: Vad blir nyckeln för Netflix framåt?

Att vara bäst på att producera bra och relevant innehåll för regionala marknader där bolaget kan växa. De behöver fortsätta satsa på vad de redan är bra på, säger Rydholm Birmé.

Dyrare än konkurrenterna

2019 blev annars ett svagt år för bolaget, där aktien steg marginellt samtidigt som USA-börserna och flera konkurrenter ökade rejält. Vid de två senaste delårsrapporterna har man heller inte nått marknadens förväntningar. Vid tredje kvartalet i oktober kunde man exempelvis bara redovisa 500 000 nya prenumeranter på den amerikanska marknaden när analytikernas prognos låg på 800 000.

Netflix har nyligen meddelat att man höjer månadspriset för sitt premiumabonnemang från 139 till 159 kronor. Samtidigt försöker de nya aktörerna konkurrera med priset – en prenumeration på Apple TV Plus och Disney Plus kostar drygt 50 kronor respektive drygt 70 kronor.