Kursrrusning hos H&M trots mörka utsikter

Jonas Ekströmer/TT: H&M:s vd Helena Helmersson, som tillträdde i januari. Arkivbild.

H&M-aktien ser till att ge stöd åt en i övrigt avvaktande Stockholmsbörs där den breda uppgången är svag. Bolaget redovisar en ökad vinst under förra kvartalet samtidigt som utsikterna framöver är dystra.

H&M:s vd Helena Helmersson konstaterar att bolaget aldrig har gått igenom något liknande situationen som bolaget försatts i på grund av coronavirusutbrottet.

Vi jobbar väldig hårt i H&M-gruppen för att hantera situationen på bästa sätt, säger hon på en telefonkonferens. Naturligtvis har corona-situationen en stor negativ påverkan på det andra kvartalet.

Det innebär bland annat drastiska åtgärder för att sänka kostnader. Förutom de över 3 000 butiker, av drygt 5 000 butiker, globalt som hålls stängda märks en tydligt minskad efterfrågan på många andra marknader på grund av smittskyddsåtgärder.

I slutet av mars var 3 778 av 5 065 butiker stängda på 54 marknader. Försäljningen minskade med 46 procent i mars jämfört med mars i fjol.

H&M:s försäljningstapp i mars saknar motstycke, enligt Maria Landeborn, senior analytiker på Danske Bank.

Blickar man framåt är det en jätteallvarlig situation, säger hon.

De agerar väldigt snabbt för att säkra likviditet och kassa. Bland annat genom den slopade utdelningen, minska investeringar och genomföra permitteringar. De visar också att de är hårda i förhandlingar med hyresvärdar.

De gör verkligen det de kan för att ta sig igenom det här. Så här långt är det ingen tvekan om att de kommer att klara det här, säger Maria Landeborn.

Minskar kostnader

En ljusglimt är Kina, där butikerna börjar öppna igen när situationen långsamt återgår till det mer normala. Men det efter ett februari där försäljning i Kina minskade med 84 procent när stora delar av landet var nedstängt.

Bolaget räknar med att kunna minska rörelsekostnaderna med 20–25 procent under andra kvartalet.

"För varje dag som vi behöver hålla butiker stängda blir läget alltmer utmanande. Vi har därför infört en rad kraftfulla åtgärder, bland annat rörande inköp, investeringar, hyror och bemanning. Alla delar av verksamheten omfattas och samtliga kostnader gås igenom", skriver vd:n i rapporten. H&M räknar dock inte med att minskade kostnader kan kompensera för tappet i försäljning.

Vinsten ökar

Helmersson tror att den nu akuta situationen kommer att förändra kundernas beteenden:

"Allt detta kommer även att skynda på den redan pågående förändringen av vår bransch. Vi bedömer att de kraftigt ändrade konsumentbeteenden vi nu ser kommer att ytterligare öka samhällets digitalisering och även fokus på hållbarhetsfrågor", skriver hon.

H&M:s försäljning på nätet ökade med 48 procent under det första kvartalet, jämfört med motsvarade kvartal 2019. Klädjättens vinst ökade också rejält. Före skatt gjordes en vinst på 2 504 miljoner kronor för perioden december–februari, det första kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period förra året gjorde bolaget en vinst på 1 043 miljoner kronor.

Nettoomsättningen ökade också, till 54 948 miljoner kronor, från 51 015 miljoner året innan.