Vinstlyft för Essity

Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar ett vinstlyft på 17 procent till 3 352 miljoner före skatt för årets andra kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 2 873 miljoner kronor under motsvarande kvartal ett år tidigare.

Försäljningen föll samtidigt med 11 procent till 28 407 miljoner kronor, ned från 32 068 miljoner.

Kvartalsrapporten har tidigarelagts med anledning av den osäkerhet covid-19-pandemin medför, meddelade Essity så sent som i söndags.

"Essity har tagit marknadsandelar på flertalet marknader genom hög leveranssäkerhet, framgångsrika produktlanseringar samt ökad aktivitet och stärkt närvaro i de digitala försäljningskanalerna", skriver bolaget i rapporten.

Enligt rapporten har onlineförsäljning ökat med cirka 3,5 procentenheter som andel av nettoomsättningen och uppgick till cirka 14 procent.

"Försäljningen har påverkats negativt av covid-19-pandemin och relaterade nedstängningar samt lagerjusteringar efter hamstringen bland konsumenter och distributörer under mars 2020", skriver Essity.