Bättre än väntat av Orkla

Den norska livsmedelskoncernen Orkla, med varumärken som Abba, Felix och Ekströms i portföljen, går bättre än väntat i coronakrisen.

Orkla redovisar en vinst före skatt på 1 200 miljoner norska kronor för årets andra kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 1 178 miljoner kronor under motsvarande kvartal 2019. Omsättningen steg till 11,1 miljarder norska kronor, upp från 10,5 miljarder.

Det justerade rörelseresultatet för andra kvartalet blev 1,2 miljarder norska kronor. Analytiker hade i snitt räknat med 1,1 miljarder, enligt en Reutersenkät.

Under årets första halvår har efterfrågan på livsmedel och renhållningsprodukter ökat i dagligvaruhandeln, konstaterar Orkla i kvartalsrapporten. Först handlade det om hamstring, speciellt i mars. Sedan dess har konsumtionen förändrats mot mer konsumtion av produkter i hemmet från utanför hemmet.

"Det är emellertid osäkerhet knuten till hur utvecklingen blir framöver när samhället gradvis öppnar igen i varje land", skriver Orkla i rapporten.