Facebooks svar på Tiktok till Sverige

November 2013. Snapchats grundare Evan Spiegel har just tackat nej till ett erbjudande få hade vågat neka – att bli uppköpt av Facebook för tre miljarder dollar. Snapchat var en hård konkurrent till Facebook, framför allt om de unga användarnas tid, och Facebookgrundaren Mark Zuckerberg hade hoppats på att kunna lösa problemet med en rejäl summa pengar.

Efter det misslyckade budet försökte Zuckerberg i flera år möta konkurrenten. Men framgången uteblev och amerikanska medier kallade Snapchat för "Facebooks vita val", en referens till romanen Moby Dick. Där blir Ahab, kapten för ett valfångstskepp, så besatt av att döda en vit val att han offrar både sin besättning och till slut sitt eget liv.

Var Mark Zuckerberg på väg att bli Ahab, och Snapchat den vita valen?

I augusti 2016 kom till slut vändningen, när Facebookägda Instagram lanserade konceptet Stories. Bildappens vd erkände öppet att man kopierat Snapchats format, och användarna verkar inte ha föredragit originalet. Instagram Stories gjorde succé, och sedan dess har Facebooks aktiekurs mer än dubblats samtidigt som Snapchatägaren Snap Inc fallit på börsen.

Kommer till Sverige

Om det blir en ny vit val eller inte återstår att se, men att Facebook nu har ögonen på en annan konkurrent är tydligt. I veckan meddelade bolaget att den nya funktionen Instagram Reels nu lanseras. Inom Reels kan användarna spela in videor som är upp till 15 sekunder långa, och sedan redigera och lägga till ljud och effekter direkt i programmet. Funktionen lanseras i ett femtiotal länder, däribland Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island.

"Reels är en viktig del för framtidens underhållning på Instagram. Våra användare berättar för oss att de vill kunna skapa och titta på korta, redigerade, filmklipp", skriver Instagram i ett pressmeddelande.

Samma tidsgräns

För den som använt årets sociala medie-sensation Tiktok är konceptet bekant – i princip en kopia av den omtalade videoappen. Instagrams tidsgräns på 15 sekunder är exempelvis samma som Tiktoks.

I ett blogginlägg från tidigare i sommar kallar Tiktoks vd Kevin Mayer Reels för en kopia av Tiktok.

"Vi välkomnar konkurrens. Men vi bör fokusera på rättvis och öppen konkurrens som gynnar kunderna snarare än illvilliga attacker från vår konkurrent – nämligen Facebook – förklädd som patriotism och utformade för att göra slut på vår närvaro i USA", skrev Mayer.