Taxibolag kämpar i motvind: "Sömnlösa nätter"

Många taxibolag i Sverige drivs i små verksamheter, med få bilar och små marginaler. När coronapandemin slog till i våras tog bolagen stryk eftersom de inte fick några intäkter, samtidigt som företagens fasta kostnader fanns kvar.

Generellt sett har de senaste månaderna varit oerhört tuffa. Trots att samhället inte har varit nedstängt, så är det som att taxibolagen har genomlevt en nedstängning på grund av reserestriktionerna, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska taxiförbundet.

Mehdi Fard är taxichaufför i centrala Stockholm. Han jobbar för Taxi Stockholm, en ekonomisk förening där de anslutna åkerierna är delägare.

Det var tufft redan före pandemin, men när coronaviruset spreds i Sverige kändes det som sista spiken i kistan. Förut kunde jag ha runt 30 kunder på en dag, nu är jag nere på runt sex. Så det är ett katastrofalt läge, säger han.

Räknar de som försvunnit

Mehdi Fard berättar att han sover dåligt på grund av oro inför framtiden.

Det är nästan enbart sömlösa nätter. Jag ser också att mina kollegor mår jättedåligt och blir såklart orolig eftersom vi är som en familj.

Många av Mehdi Fard kollegor har också försvunnit under de senaste månaderna.

Det är ganska uppenbart att många gått i konkurs eller ställt av sina bilar i väntan på bättre tider. Varje dag räknar vi som är kvar hur många som har försvunnit. Vi vet inte heller om vi kommer se dem igen. Det är en sådan bedrövlig situation, säger han.

Han får medhåll av branschkollegan Marco Elieh, som berättar att han fått avskeda två av sina taxichaufförer på sitt åkeri.

Jag kunde inte behålla dem eftersom jag förlorade cirka 75 procent av mina intäkter. Jag har haft den här verksamheten i 28 år och vill inte förlora den, men det har ju blivit extra belastning på mig eftersom jag nu är den enda som kör, säger han.

"Hanka sig fram"

I mars i år hade 24 taxibolag gått i konkurs, vilket är en tredubbling jämfört samma period i fjol, enligt siffror från kreditupplysningsföretaget UC.

Det följer förmodligen samma trend som från andra branscher, att de svaga bolagen gick i konkurs först. Under april, maj och juni var också antalet konkurser för taxibolagen relativt högt, men sedan stannade det av och i juli och augusti var vi tillbaka på normala nivåer igen, säger Richard Damberg, ekonom på UC.

Taxiförbundets Claudio Skubla tror att många taxibolag avvecklat sina företag i väntan på att kunderna ska komma tillbaka.

Många har också avregistrerat sina taxifordon och permitterat personal, kanske är ägaren till företaget den enda som kör. Jag tror att många av våra medlemmar har det väldigt kärvt, det är den bilden de målar upp när vi pratar med dem. De försöker hanka sig fram på olika sätt, säger Claudio Skubla.

Efterfrågar nytt stöd

Den 9 september presenterade regeringen ett stödpaket på fem miljarder kronor för att stötta enskilda firmor. Syftet med stödet är att hjälpa företag som tappat stora delar av intäkterna under pandemin, men som inte kunnat dra nytta av tidigare åtgärder, som korttidspermitteringar och omställningsstöd.

Claudio Skubla på Svenska taxiförbundet är positiv till krispaketet, men efterfrågar också ett ekonomiskt riktat stöd till taxibolagen, för att säkerställa tillgänglighet i hela landet. Han varnar för att taxibolagens neddragningar ska drabba resten av samhället.

Vi är oroade över att om taxibolagen slås ut, så riskerar flera regioner och kommuner att bli helt utan fungerande taxiverksamhet. Men också att det finns färre som kan köra äldre och sjuka, säger Skubla.

Marco Elieh hoppas på att livet snart återgår till det normala.

Jag är en positiv människa, men det är ärligt talat ett stort frågetecken över vad som kommer att hända. Jag har stor respekt för pandemin, och är själv rädd för att bli smittad, samtidigt fortsätter räkningarna att komma, säger han.