Kina viktigt för Ericsson

Fredrik Sandberg/TT: Ericssons vd Börje Ekholm. Arkivbild.

Ett oväntat starkt kvartalsresultat, nästan 8, 8 miljarder kronor, mot väntade 6,4 miljarder, fick aktien att rusa på Stockholmsbörsen. Vid stängning hade kursen gått upp 9,6 procent.

Men ämnet för dagen är ändå konkurrenten, kinesiska telekomjätten Huawei. I går kom beskedet att Post- och telestyrelsen, ihop med Säpo, beslutat att stänga ute kinesiska leverantörer av 5G-system i Sverige. Nu hotar kinesiska utrikesdepartementet med hämndaktioner mot det svenska näringslivet i Kina.

Både konkurrent och vän

Den kinesiska marknaden är viktig för Ericsson med mångmiljardförsäljning och en marknadsandel på tio procent. Men vd Börje Ekholm vill inte ge sig in i diskussionen om han räds bli utan kontrakt i Kina framåt. Det blir mest spekulativt, anser han.

Huawei och ZTE är några vi konkurrerar stenhårt med i hela världen. Men vi samarbetar också med dem, säger Ekholm.

Det handlar bland annat om att skapa en global standard.

Det är både konkurrens och samarbete, som har byggt en industri som i dag kopplar upp åtta miljarder abonnenter runt om i världen, säger han.

Tar marknadsandelar

Enligt Ekholm är det viktiga för Ericsson att leverera produkter och att samarbeta i Kina.

Det är viktigt för oss att vara deltagande där. Vi måste se till att vara en del av det kinesiska ekosystemet. Det är det bästa sättet för Ericsson att vara framgångsrikt på lång sikt, säger Ekholm.

Ericsson tar marknadsandelar på en 5G-marknad som växer snabbare än väntat, enligt Börje Ekholm.

Teknikskiftet kommer snabbare än vad vi trodde för ett par år sedan och har accelererat hela tiden, säger han om 5G-utvecklingen.

Från icke-kineser

Huawei har inte bara stött på patrull i Sverige. Även USA och en del andra västländer har satt stopp. Men enligt Ekholm är det inte från de kinesiska konkurrenterna som Ericsson plockar kunder. Marknadsandelarna tas främst från icke-kinesiska aktörer, enligt Ekholm, även i Kina.

Att Ericsson växer snabbare än marknaden är en förklaring till att telekomkoncernen lyckas bli mer effektivt och därmed mer lönsamt. I tider av allt mer hemarbete och digital uppkoppling gör också att efterfrågan på telekomnät är hög.

Samtidigt har pandemin drabbat vissa regioner tydligt, vilket lett till minskade intäkter från bland annat Latinamerika. Detta vägs upp av lyft för 5G i både Kina och USA.

Vi ser detsamma i Australien, säger Ekholm.

Rättad: I en tidigare version angavs fel siffra för vinsten före skatt.